E V E N T  

<click to order poster>


 

<iNTERaCT in english>

VRIJDAG 19 en ZATERDAG 20 MEI 2006

Open Circuit: iNTERaCT verzamelt een poel van wereldvermaarde artiesten, brengt ze samen
met Belgische en lokale actoren en geeft de nodige ruimte om op korte termijn samenwerkingen te ontplooien.

Met iNTERaCT speelt het Open Circuit-productieplatform in op de toenemende internationale belangstelling voor improvisatie en spontane interactie. Kunstencentrum BELGIE ontwikkelde de
afgelopen jaren een succesvolle werking rond improvisatie op diverse niveaus met vernieuwende
evenementen als Japanimprov, het musicNOmusic-festival en een nog steeds lopende succesvolle concertreeks met improvisatie als uitgangspunt (The Thing, Aaly Trio, Chicago Tentet, William Parker, Hamid Drake, Peter Brötzmann, Sunny Murray, Alan Silva, Fred Anderson, Susie Ibarra, Matthew Shipp, Paul Lytton...).

Open Circuit: iNTERaCT breit hier nu een bijzonder evenementieel vervolg aan met maar liefst 14 van de belangrijkste spelers uit de internationale improvisatiescene, goed voor 2 dagen uitzonderlijk muzikaal vuurwerk en verrassende samenwerkingen.

Het documenteren van dit unieke Open Circuit-gebeuren maakt integraal deel uit van ‘iNTERaCT’. Naast audio- en beeldopnames zullen huisfotografen Ronny Wertelaers en Lieve Apers de intensieve voorbereidingen van nabij volgen en op de gevoelige plaat vastleggen. De weerslag hiervan krijgt u al te zien in de vorm van projecties en een foto-expositie tijdens en na het evenement.


PROGRAMMA

PETER BRÖTZMANN (D): Tenorsax, klarinet, tarogata
Boegbeeld van de vrije improvisatie. Scoorde al in 1968 een eerste auditieve zes op de schaal van Richter met ‘Machine Gun’ in het gezelschap Han Bennink, Fred Van Hove, Peter Kowald, Evan Parker en Sven-Ake Johansson. Europa stond in een klap op de improvisatiekaart. Vierde zopas zijn 65ste verjaardag en grijpt nog steeds met beide handen elke kans om nieuwe muzikale wegen te bewandelen. Spilfiguur bij uitstek voor
deze eerste Open Circuit:iNTERaCT-editie...
http://www.efi.group.shef.ac.uk/mbrotzm.html


KEN VANDERMARK (US): Tenorsax, klarinet, basklarinet
Allicht een van de hardst werkende saxofonisten van het moment. Of het nu freejazz, improvisatie of compositie is, Vandermark gaat nooit voorminder dan 100%. Een greep uit de bands die hij aanstuurt, zegt genoeg: Vandermark 5, Territory Band, Sonore, Free Fall, Free Music Ensemble, Spaceways Inc... Kreeg in 1999 een McArthur Fellowship ‘Genius Grant’ en spendeerde het prijzengeld om The Chicago Tentet vlot te trekken
waarvoor wij hem eeuwig dankbaar zijn...
http://www.kenvandermark.com/


MATS GUSTAFSSON (S): Alt-, tenor- en baritonsax, rietinstrumenten
Zweeds saxwonder. Haalt verschroeiend uit in bands als The Thing en Aaly Trio, navigeert moeiteloos tussen freejazz en rock en alles wat zich daartussen kan bevinden, geeft hyperactiviteit een verrassend positieve connotatie door zijn meer dan levendige performances en bekent, samen met de heren O’Rourke en Moore van het New Yorkse noiserock combo Sonic Youth, openlijk een kanjer van een vinylverslaving onder de
toepasselijke naam Diskaholics Anonymous...
http://www.efi.group.shef.ac.uk/mgustafs.htm
<HANS VAN DER LINDEN (KINDAMUZIK) interviewt MATS GUSTAFSSON>

KEVIN DRUMM (US): Elektronica, laptop
Vaak vergeleken met Merzbow maar door zijn veelzijdigheid -denk aan zijn inbreng bij Brise Glace, Gastr Del Sol en zijn samenwerkingen met Phil Niblock, Jeff Parker van Tortoise, Ken Vandermark...- moeilijk te klasseren en zo hebben we het graag natuurlijk. Op Sheer Hellish Miasma voor het Oostenrijkse Mego (Pita, Fennesz...) en vooral ook Land of The Lurches op het Hanson-label (Wolf Eyes...) laat Drumm zijn passie voor noise de vrije loop. Was lid van Vandermarks Territory Band en keert voor iNTERaCT met open vizier terug naar zijn passie voor improvisatie...
http://www.scaruffi.com/avant/drumm.html


JOE MCPHEE (US): Trompet, cornet, ventieltrombone
Debuteerde in 1967 bij Clifford Thornton’s New Art Ensemble en schreef geschiedenis met de release van Nation Time in 1970. Het gerenommeerde Zwitserse label Hat Hut (Cecil Taylor, Anthony Braxton... ) debuteerde in 1975 met de Europese release van McPhees ‘Black Magic Man’(1970). Traditie, structuur en emotionaliteit zijn geen synoniemen voor avant-garde jazz, maar krijgen toch een voorname plaats in het werk van Joe McPhee. Dit levert hem een uitzonderlijke signatuur op, terug te vinden op de meer dan 60 releases die tot nog toe op zijn naam staan...
http://www.joemcphee.com/


MICHAEL ZERANG (US): Drum, percussie
Drijvende kracht achter de Chicago improvisatiescene en begenadigd percussionist. Als performer en curator thuis in de multidisciplinaire benadering. Etnische Folk, elektronische muziek, freejazz, poppentheater, dans en performance, Zerang gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Werkt op regelmatige basis samen met zowat heel de internationale improvscene -van Axel Dörner over Jaap Blonk tot Jeb Bishop en Hamid Drake,
Ken Vandermark, Mats Gustafsson...
http://www.michaelzerang.com/


JOHANNES BAUER (D): Trombone
Samen met broer Connie een van de centrale figuren uit de Duitse vrije improvisatiescene. Cecil Taylor, Alan Silva, Peter Brötzmann, Fred Van Hove, Barry Guy en Tony Oxley roemden deze uitzonderlijke trombonist al eerder. Wij kunnen dit enkel bevestigen. Speelt een gastrol bij het Chicago Tentet en kijkt gretig uit naar de verdere uitdagingen van OPEN CIRCUIT: iNTERaCT...
http://www.berlinjazz.de/musiker/JohannesBauer/jobauer_e.html


PETER JACQUEMYN (B): Bas
Muzikant en beeldend kunstenaar. Stimuleert al jaren jonge muzikanten om buiten de lijnen te kleuren en werkt geregeld samen met het kruim van de internationale improvisatiescene (Fred Van Hove, Peter Kowald, Joelle Léandre, Tony Oxley... ). Of het nu geluids- of beeldsculpturen zijn voor Jacquemyn telt het moment en laat die spontane actie en reactie nu net een van de belangrijkste elementen van Open Circuit: iNTERaCT
zijn...
http://www.jacquemyn.com


PER-AKE HOLMLANDER (S): Tuba
Briljant tubaspeler en een van de sterkste figuren uit de nieuwe lichting Zweedse vertolkers van nieuwe muziek. Kleurt met verve de lage registers in bij Barry Guy’s New Orchestra, duelleert geregeld met Mats Gustafsson in diens NU Ensemble en brengt de Zweedse, Duitse en Amerikaanse improvisatiebenadering samen in het Freezone Brass Trio in het gezelschap van Johannes Bauer en Herb Robertson...
http://www.goethe.de/ins/us/was/pro/vtour/sf1/A1/01/en_tmb_4.htm


THOMAS OLBRECHTS (B): Altsax
Altsaxofonist pur sang. Werkt binnen de uiteenlopende contexten van hedendaagse jazz (Dry Speed, kc BELGIE 2004), Instant Composed Music (Collectief Reflexible), hedendaagse experimentele muziek (Champ d’Action) en transmediale performancekunst (Liveness, Part of the (War) game) en is actief betrokken bij ‘Collectief ReFLEXible vzw’, een groepering van jonge Belgische improvisatiemuzikanten die sinds 2000 maandelijks concerten organiseren in Brussel (reFLEXessions) en Antwerpen (Soirée FLEXible)...
http://www.champdaction.be/cda.php?p=collectief_reFLEXible


FRED LONBERG-HOLM (US): Cello
Veelzijdig muzikant met een onstilbare honger voor nieuwe uitdagingen. Van pure pop over hoekige rock tot knetterende improvisatie, geen stijl of genre is hem te min. God Is My Co-Pilot, The Boxhead Ensemble (kc BELGIE, 1997 & 2001), Anthony Coleman’s Self Haters Orchestra, The Lightbox Orchestra, Pillow, The Flying Luttenbachers, Vandermark 5, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan om de veelzijdigheid van
deze cellist kracht bij te zetten...
http://www.furious.com/perfect/fredlonbergholm.html


KENT KESSLER (US): Bas
Uiterst bescheiden maar bijzonder getalenteerd muzikant. Speelt sinds begin de jaren negentig een belangrijke rol in de Chicago improvscene. Hall Russel’s NRG Ensemble was de springplank van waaruit hij zijn vaak lyrische baspartijen richting avant-garde en free jazz katapulteerde. Misha Mengelberg, Peter Brötzmann en Fred Anderson doen regelmatig beroep op Kesslers diensten maar het is vooral Ken Vandermark die deze (bas)rots in de branding betrekt bij bijna al zijn projecten...
http://www.dustedmagazine.com/reviews/661


PAAL NILSSEN-LOVE (NOR): Drum, percussie
Stuwende kracht achter The Thing, Atomic, School Days, Frode Gjerstad Trio, Sten Sandell Trio, Scorch Trio, Territory Band, FME, en we bedoelen dus echt stuwend. Waardig opvolger van Hamid Drake in het Chicago Tentet, dat mocht al blijken tijdens de eerste tentet doortocht in 2004. Organiseert jaarlijks samen met Maja S.K. Ratkje, Kjetil Møster, Paal Nilssen-Love and Lasse Marhaug het All Ears Festival for Improvised Music in Oslo dus weet als geen ander waar de iNTERaCT-klepel hangt...
http://www.paalnilssen-love.com/


JOACHIM DEVILLE (B): Trompet
Hoe zo flexibel mogelijk om te gaan met gegevens als beeldende kunst, hedendaagse compositie, vrije improvisatie, freejazz en performance, iseen uitdaging die deze beeldend kunstenaar en autodidact trompettist met verve aangaat. Is samen met Thomas Olbrechts een prominent lid van o.a. Collectief ReFLEXible, koppelt geregeld de trompet aan een laptop in zijn zoektocht naar de relatie tussen beeld, geluid en de abstractie van
taal maar weet evenzeer de pure akoestische interactie te smaken zoals in het avontuurlijke Dryspeed-trio....
http://www.champdaction.be/cda.php?p=collectief_reFLEXible


PETER BRÖTZMANN CHICAGO TENTET (US/S/NOR/D)
Met de slagkracht van een uitgebreid orkest maar met de flexibiliteit van kleinere ensembles weet dit tentet internationaal brokken te maken. Brötzmann en co razen op een ongeëvenaarde manier doorheen grafische scores, gecomponeerde stukken en pure vrije improvisatie. Sinds 1997 actief en anno 2006 goed voor 7 officiële releases. Op vrijdag krijgen we te zien en te horen hoe wendbaar de tentetleden onderling zijn in kleinere
formaties en op zaterdag treed het voltallige tentet aan. Hoe sterk dit spraakmakende tentet live uit de hoek kan komen weten we sinds het als ‘legendarisch’ geklasseerde concert in kc BELGIE, 2004. Open Circuit: iNTERaCT gaat voor niets minder...
http://www.billions.com/artists/peterb/index.html



<iNTERaCT PERSFILE in PDF>



PRAKTISCHE INFO:

VRIJDAG 19 en ZATERDAG 20 MEI 2006

AANVANG: telkens om 20u00

INKOM:
Kassa dag: 13 EUR (leden BELGIE en MfJ) / 15 EUR 
Kassa weekend: 18 EUR (leden BELGIE en MfJ) / 20 EUR


RESERVEER NU!
De foto-expo van Ronny Wertelaers en Lieve Apers loopt van 19 t.e.m 27 mei tijdens de openingsuren van Kunstencentrum BELGIE


UITGEBREID PLAN EN LINKS OVERNACHTING


Info & reservaties :
Kunstencentrum BELGIE
T. 0032(0)11.22.41.61
F. 0032(0)11.23.26.59
belgie@skynet.be
http://www.open-circuit.com