CHARLEMAGNE CHARLEMAGNE ˝THE UNHYPED HISTORYţ installaties en live- music performances by Charlemagne Palestine

CHARLEMAGNE PALESTINE (┴1947) Zingen als koorknaap in de synagoge was Charlemagne Palestine═s eerste kennismaking met muziek. Als een spons absorbeerde hij deze sacrale geluiden en zou ze later ´ombuigen═ tot het ´heiligdom der resonantie═ dat zijn eigen muziek zou worden. Palestine groeide op in een provinciaal, afgezonderd gedeelte van Brooklyn, New York als kind van joodsgezinde Russische ouders. Op dertienjarige leeftijd deed hij auditie en werd aanvaard als student van de High School of Music and Art in New York City. Al vlug werd hij aangetrokken door het idee van geluid als een fysiek gevoel en uit het zingen van de lange, ´heilige═ gezangen in de synagoge haalde hij de nodige inspiratie voor zijn eigen muziek. In de jaren zestig zat Palestine middenin diverse sterke, culturele ontwikkelingen. Zo waren er o.a. de New Yorkse abstract expressionisten als Rothko en Pollock. Op muzikaal vlak luisterde hij naar de muziek van de noord-Indische zanger Pandit Pran Nath, de muziek van Morton Feldman en John Cage═s zen-achtige filosofie╬n over geluid. Toch was het de filmmaker en muzikant Tony Conrad die Palestine introduceerde in de New Yorkse avantgarde, waar er op dat moment een opmerkelijke vermenging was tussen kunstenaars uit allerhande disciplines. Na verloop van tijd onstond een kleine groep componisten die een gelijkaardig idee over muziek deelden. Young, Riley, Glass, Reich, Conrad en Palestine werden beschouwd als minimalisten. De term minimalisme refereert naar een reductie van middelen, technieken en geluidsbronnen binnen hun muzikaal kader. Met hun muziek wilden ze een tegenreactie bieden aan het complexe na-oorlogse avantgardisme (Stockhousen, Boulez). De minimalisten haalden veel van hun inspiratie uit traditionele Aziatische en Afrikaanse muziek. Het begrip ´tijd═ of juist ´tijdloos═ en ´continu­teit═, de transformatie van de beeldspraak in een niet-verhalende stijl en, zeker wat betreft Palestine, de interactie tussen de kunstenaar en zijn expressievorm. In het New York Universtity Intermedia Center begon Palestine te zoeken naar wat hij noemde de ´Golden Sound═, een soortgelijke ´toverformule═ waarnaar Rothko en Still op zoek waren in hun schilderkunst. Een heldere vloeibare bron van geluid in ruimte, puur als Monets waterlelies maar ontdaan van alle romantische connotatie. Elke toevalligheid, elke zinspeling moest louter uit de verbeeldingskracht van de luisteraar komen. In 1969 verhuisde Palestine naar LA waar hij zowel studeerde als lesgaf aan het California Institute of the Arts. Hier begon hij te spelen op de Bűsendorfer Imperial Grand Piano, een instrument dat ontworpen werd in 1830 voor Frans Liszt. De overgang naar piano ging gepaard met een meer fysieke en uitermate expressieve aanpak. Palestine═s concerten duurden meerdere uren. Hij kleedde zich exentriek, omringde zich met pluchen knuffelbeesten en magische objecten, dronk Napoleon Cognac en rookte aan een hoog tempo Indonesische Kretek sigaretten. Charlemagne beukte met zulk een kracht op de piano dat niet zelden zijn handen begonnen te bloeden. Wat begon als pure geluidsalchemie ontaarde in performance art en sjamanistische rituelen waarin het menselijk lichaam een voorname rol speelde. De cognac, fetisjistische kleding en de knuffelbeesten waren trance-objecten die ertoe bijdroegen een gevoel van pure energie te ervaren. Palestine voelde zich dan ook nauw verwant met Jackson Pollock en Mark Rothko. Na een concert in Het Paleis Voor Schone Kunsten in Brussel stapte Herg┌ op hem toe en vergeleek zijn werk met het vertellen van grote legendes en sagen. In tegenstelling tot de Indische of Tibetaanse sacrale gezangen die deel uit maakten van een religie, een cultuur, een manier van leven, was Palestine misnoegd dat zijn muziek een religieuze en rituele achtergrond miste. Zijn droom was dan ook het ´uitvinden═ van een geheel nieuwe mythologie met heilige objecten, dans en rituelen. Palestine ziet zichzelf als een alchemist, begaan met de chemische processen en de kleur van geluid. Deze elementen tovert hij om tot een transcendente ervaring, een proces van innerlijke en haast spirituele evolutie. Onveranderlijk als zijn muziek op het eerste gehoor lijkt te klinken, is ze steeds onderhevig aan vernieuwing binnen haar structuur als betrof het een natuurlijk proces. De muziek van Charlemagne Palestine is vloeiend als een fontein of een geiser. website: pages.prodigy.com/charlemagne

VERNISSAGE + LIFE PERFORMANCES: vrijdag 27 oktober AANVANG: 20.00u. INKOM: gratis CONCERTEN CHARLEMAGNE PALLESTINE DATA: zaterdag 28 oktober t.e.m. vrijdag 3 november AANVANG: 20.00u. INKOM: 300bfr. (leden)/ 350bfr. EXPOSITIE TE BEZICHTIGEN: van zat. 28 okt. t.e.m. zat. 4 nov. op vrijdagen en zaterdagen tussen 19u. en 24u. van maandag t.e.m. donderdag tussen 15u. en 19u. zondag gesloten

 
 
 
vrij. 6 okt.

20.00 uur

350 BEF
300 BEF (leden)