TOM STRUYF, theatermaker - CHARLEMAGNE PALESTINE - US / performer, artist, musician... - PETER VAN DEN EEDE, namens gezelschap de KOE - MARCEL VERHAAR, RISE NL - SIGISWALD KUIJKEN, La Petite Bande - DAVID BAUWENS, ONTROEREND GOED - MICHA VOLDERS, Docent PXL Music, muzikant - IRIS MONDELAERS, juwelenkunst - BENNY CEUPPENS, gezelschap Den Bond - MICK HARVEY (AU), Musician, Producent, Composer - EVA VERMANDEL, UK /B, kunstfotografe - JONATHAN ALLEY (AU), Director documentary-maker - MARC DIDDEN, filmmaker en mediawatcher - GEORGES COMHAIR, gezelschap YAWAR - CAPTAIN CATASTROPHY / The International Man of Danger - MARIJS BOULOGNE, theatermaakster - SAAR VAN DE LEEST, Rotakt - LITERAIR MUSEUM HASSELT - MAYA WUYTACK en HANS BECKERS - FRANK JAMART, Pinkfishclub - REMCO ROES, kunstenaar - performer, doctoraat Universiteit Hasselt - ANGELO PERROTTI, schrijver-muzikant - DAVE HOWELL, FatCat (UK) - SARA BOMANS, kunstenares - KOEN CASTERS, lesgever; bezoeker en vrijwillig medewerker KcB - ELVIS PEETERS, schrijver-muzikant - STEFAAN VAN BRABANDT - PIET DE PESSEMIER, muzikant - ABATTOIR FERME - MOTIVES FOR JAZZ - TINA AMEEL, theatermaakster - WORM ROTTERDAM, Mariëtte Groot - LISABOA HOUBRECHTS & KUIPERSKAAI - JAKUB REHAK, kunstenaar-performer - DAVE DRIESMANS, mede-oprichter KRAAK - LIZE BLAUW VERLOOY, kunstenaar-performer-lichtkunst - BUSCEMI - BRECHT HERMANS, theatermaker, o.a. gezelschap OORTOCHT e.a - JOHANNES KLAPS, Universiteit Hasselt - CIE DE KOE, Marlene De Smet - STEDELIJK CONSERVATORIUM MWD HASSELT - WILFRIED JANS, STEFAN JOOSTEN, tijdschrift GONZO CIRCUS - KUNSTGROEP UITER@RT, Chris Maes - VONK EN ZONEN, Michaël Vandebriel - ARIANE LOZE, theatermaakster - GUY GRAULUS, muzikant - JILL BIRTH (AU) - WANNES KOLF, Oubys en Von Plastik - BALLET NAJADE, Inge Delee - REMO PERROTTI, muzikant-filmmaker - PETER SNOWDON (UK), filmmaker, doctoraat PXL-MAD - RAPID-media - REBECCA LENAERTS, multimedia kunstenaar - LIES SERDONS, danser, curator, Vonk ateliers - SHEPERS-LIJNEN, vrijwilligers, artiesten - CARLOS VAN HIJFTE, NL - ERIC TEUWEN - GELDERS LIEVE - RONNY WERTELAERS, fotograaf - MARCO RUBENS, regelmatig bezoeker - CARINE RINKES, lesgeefster klassieke muziek - PETER HOUBEN, muzikant en regelmatig bezoeker - INSIDE JAZZ - KUNSTHUMANIORA HASSELT, Jo Machon - DE MUZE, Tom Michielsen - HILAIRE SPREEUWERS, bezoeker, ex-medewerker - JACOBS CARINA, NV Colson CTB - DAVE NORTH, UK, Home, Graphic Design Agency - GRAHAM LEE, Evil Graham - The triffids (AU) - KUNSTATELIER TEVONA, Youri Leroi - RADICAL HEARTS, Pé Vermeersch, choreografe, beeldend kunstenaar - JOS HOLTAPPERS, kunstenaar-bezoeker - KIM DUCHATEAU - striptekenaar - cartoonist - muzikant - JOHN DERICUM, architect en co-organisator, ex-vrijwilliger foyer - LEE RANALDO - US / Sonic Youth - PETRA HUYBRECHTS, vrijwilligster Kc BELGIE - LIMBURGS MEMORANDUM - de Limburgse kunstensector


 

 

TOM STRUYF, theatermaker

Wat klote voor Kc BELGIE. Sinds 2007 staan al mijn voorstellingen in Kunstencentrum BELGIE. Dat is altijd uitkijken want een feest om er als artiest te komen. Kunstencentrum BELGIE is een plek waar Hasselt rockt, een smeltkroes waar kunstdisciplines elkaar in een pretentieloze omgeving ontmoeten en kruis bestuiven.
Ik heb er prachtige avonden meegemaakt, en hoop dat nog vaak te kunnen. Kunstencentrum BELGIE mag niet verdwijnen. Het allerbeste wens ik jullie, alle goeds en liefs,

Tom Struyf, Theatermaker
www.tomstruyf.be

 

CHARLEMAGNE PALESTINE (US), performer, artist, musician ...

Dear Flemish Art Commission,

My wife and I travel all over the world together for my presentation of works as artist/performer and in our opinion BELGIE is one of the most friendly, helpful and sympathetic places to work and perform in Belgium, with a great audience of enthusiastic and respectful people from several generations.

We have known of BELGIE since the year 2000 when we collaborated with them the first time on a long presentation of a multi-media installation and several performances entitled “Charlemagne, The Unhyped History.” Then in 2005 I collaborated with Angelo Perrotti and many other artists on a performance project called “Open-Circuit: MANGOD”. Years later in 2012 I performed there again as a duet with Tony Conrad, called “Symbiotic Aural Mysteries”...

My wife and I didn’t know Hasselt at all before, and performing at BELGIE gave us a chance to get to know the city which also we liked very much. So we feel that BELGIE is also a great public relations center for a whole generation of enthusiastic people who love avant-garde Films, Music and Performance. While we are on tour we’ve spoken with many of our colleagues and whenever BELGIE is mentioned, we always agree that BELGIE is a special, home feeling community arts center.

We feel that the world needs more BELGIE’s and less big and impersonal arts establishments, that invite us all over the world, but have no sense of community and no sense of a family/tribe,,like we experience each time we’ve been invited to BELGIE. It will be a sadder and more impersonal art / performance scene if places like BELGIE cease to exist. My wife and I are 100% BELGIE fans and we hope that the Arts Commission will take sincere notice of our observations and those of so many of our colleagues and help preserve BELGIE as a major cultural community asset for years to come.

Charlemagne Palestine (US/B)
March 29th 2016


PETER VAN DEN EEDE, namens gezelschap de KOE

Van alle kunstencentra ziet de KOE Kc BELGIE als één van de meest avontuurlijke. Enthousiast en creatief personeel, dat ondanks de vaak zeer beperkte technische omstandigheden er toch altijd weer in slaagt producties goed te laten verlopen. Spelen in 'zaal BELGIE' is altijd spannend. In de garage-achtige setting lijk je te zijn opgenomen in de illegaliteit van de Hasseltse underground. Dat prikkelt de zinnen want altijd opnieuw voelt het als in onze artistieke beginjaren waar toeschouwers en spelers dicht opeen in de schemer onvoorspelbare interacties opzoeken en aftasten.

Namens de KOE,
Peter Van den Eede


MARCEL VERHAAR - RISE, Den Haag NL

Allereerst spijt het me verschrikkelijk te lezen over de adviezen. Ik ben maar drie keer bij Kunstencentrum BELGIE geweest (het is nogal ver vanuit Den Haag), maar ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer het niet meer zou bestaan. Kc BELGIE is me vanaf de eerste keer dat het mijn aandacht trok opgevallen. Het is een unieke plaats, met een unieke programmering. De keuzes in de programmering worden gemaakt vanuit het gevoel. Vanuit een diepgewortelde passie voor kwaliteit. Vanuit het hart.

Wars van wat toevallig hip is, of wat in de media de meeste aandacht krijgt. Er zijn nog weinig plaatsen in de Benelux die dat nog durven. En die dat ook kunnen. Om die reden heb ik al meerdere malen de enorme afstand van mijn woonplaats (Den Haag) naar Hasselt afgelegd, om iets te kunnen zien en beleven wat zo puur en uniek is. Ik hoop oprecht dat Kunstencentrum BELGIE kan blijven bestaan.

Met vriendelijke groet,
Marcel Verhaar
Den Haag - Nederland

 

SIGISWALD KUIJKEN, La Petite Bande.

Ik heb Kunstencentrum BELGIE kortgeleden heel positief mogen ervaren , toen ik gevraagd werd een solorecital met Bach-stukken te spelen bij hen. Het getuigt van een brede visie en culturele openheid , dat ze in hun programmatie ook dit bijzondere repertorium opnamen , wat niet meteen in hun eerste lijn ligt, en ik heb dit dan ook ten zeerste gewaardeerd. Het concert was een belevenis , en ik bewaar hieraan dan ook een goede herinnering. Ik heb de ontvangst en de gehele atmosfeer ook als zeer authentiek en warm aangevoeld - kortom ik heb alleen lof.

Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat dit initiatief "BELGIE” een blijvende steun mag genieten ! Het woord „België” evoceert overigens internationaal op artistiek gebied steeds een bijzondere originaliteit , die alleen in dit kleine leuke landje te vinden is, en die zeker de moeite is om hoog te houden met alle middelen - zoals bijvoorbeeld door het Kunstencentrum BELGIE een sterke steun te verzekeren.

Met hartelijke groeten, we duimen !
Sigiswald Kuijken
Violist en dirigent, stichter en leider van La Petite Bande


DAVID BAUWENS, ONTROEREND GOED

Wat een jammere zaak, dat preadvies !

Kunstencentrum BELGIE was samen met STUK de allereerste kunstencentra die geloofden in Ontroerend Goed en het gezelschap op jaarlijkse basis ondersteunden en programmeerden. Veel van de eerste professionele producties van het gezelschap werden ontwikkeld dankzij de steun van dit kleine kunstencentrum met een groot hart.

Mede dankzij Kc BELGIE is het gezelschap Ontroerend Goed kunnen uitgroeien tot waar het vandaag staat. Ontroerend Goed komt daarom na al die jaren nog steeds met veel plezier de nieuwe voorstellingen in Kc BELGIE presenteren en gelooft erin dat het verdwijnen van deze plek een ware verarming is van de provincie Limburg in het algemeen en Hasselt in het bijzonder.

Kc BELGIE specialiseert zich in kansen bieden aan jonge artiesten en vervult een belangrijke rol in de doorstroming van jonge makers die niet steeds gebaat zijn bij grote podia maar hun werk liever in een intiemere sfeer van een klein maar zeer trouw en geïnteresseerd publiek volbrengen.

Groeten,

David Bauwens
ONTROEREND GOED
www.ontroerendgoed.be

 

MICHA VOLDERS, Docent PXL Music / muzikant

Als prille tiener ben ik opgegroeid in Kultuurcentrum BELGIE, ik kwam terecht in een wereld van creativiteit, vrijheid en gelijkgestemde zielen, mensen kwamen samen om te plannen en te discussiëren, Hasselt was creatief rijker door België, we kwamen in contact met de meest zotte en relevante acts uit het buitenland, theater, film en kunst…you name it! Artiesten, Muzikanten en outsiders konden er terecht, er werd gejamd, gefilosofeerd en gefeest….Ik kan zeggen dat Kc BELGIE mijn toekomst als artiest, muzikant en mens heeft mee gevormd en mijn ogen en oren heeft geopend.

Als ik nu te horen krijg dat dit Kunstencentrum geen werking meer zou krijgen, voel ik de ijskoude adem van de ambtenarij, het populisme en het huidige “rendementsdenken” dat alles overheerst.

Hasselt is anno 2016 erg goed op weg een volledig KLEURLOZE stad te worden, er wordt enkel nog ingezet op populistische cultuur en evenementen, alles wat alternatief of anders is moet eraan geloven, en gebouwen die dienst deden als een laatste baken voor creativiteit (gelatine fabrieken!) worden gesloopt om nog meer appartementen te zetten, Geld, geld en nog eens geld….het lijkt het enige wat van tel is hier.

Het resultaat is het systematisch emigreren van creatieve mensen naar andere steden, als één van de laatste van mijn generatie artiesten die hier is blijven wonen heb ik ze allemaal zien vertrekken ; Mauro Pawlowski, Philip Metten, Toon Aerts, Tim Vanhamel... en nog zoveel anderen…stuk voor stuk erg goede vrienden en enorm getalenteerde mensen…

Als docent op PXL Music probeer ik toekomstige studenten te overtuigen om bij ons in de opleiding te stappen, het enige waar ik hun niet van kan overtuigen is om in Hasselt te komen wonen…namelijk omdat het een dooie, saaie stad is zonder underground, zonder diversiteit en zonder een alternatieve scene voor creatieve mensen...door Kultuurcentrum BELGIE van de kaart te willen vegen hebben jullie weer een stap dichter bij de saaiheid gezet.

Micha Volders
Docent PXL Music

 

IRIS MONDELAERS, juwelenkunst.

Ik had het gelezen in de krant. Triestig verhaal is dat vind ik voor al de jaren inspanning die jullie al geleverd hebben,
Nadat ik de eer had bij jullie te mogen tentoonstellen spreken mensen me er nog op aan dat die expo in dat huis Hoste toen zo mooi was . Ik hou er nog mooie herinneringen aan over.

Kunstencentrum BELGIE geeft kleine kunstenaars de kans om zich te tonen aan het grote publiek , daar waar de ‘Grote kunstenaarscentra‘ zich niet toegankelijk opstellen, stelt kunstencentrum BELGIE haar deuren open. Net dat duwtje in de rug kan het verschil maken tussen een kleine of grote carrière.

Met gouden groet,
Iris Mondelaers, Juwelenkunst

 

BENNY CEUPPENS, gezelschap Den Bond

De kunstenwereld is broos en men moet zich sterk maken …
Als je het nieuws verneemt dat een instelling als Kunstencentrum BELGIE zijn broodnodige financiële ondersteuning zou verliezen na jaren fantastisch werk, dan merk je pas hoe broos het kan zijn. Als jonge maker is KC BELGIE een plek die openstaat voor vragen, uitproberen, het deksel tegen je neus krijgen, opnieuw proberen … een verademing.

Toen wij met Den Bond onze plannen de wereld instuurde waren zij 1 van de weinige die meteen enthousiast reageerden. Er kwam een zeer bemoedigende mail van hun kant.
En deze mails zijn broodnodig als je zelf iets uit de grond wil stampen. Als je denkt dat je creatieve ideeën wel verschil kunnen maken.

Een plek als KC BELGIE is broodnodig, onmisbaar en een zekerheid voor jonge makers.
Hoop doet leven. Wij hopen op een theaterlandschap met fantastische plekken zoals er IS: Kc BELGIE.

Benny Ceuppens, Evelien Van hamme
Den Bond


MICK HARVEY (AU), Musician, Producent, Composer

Hi BELGIE,

I have played on 4 separate occasions with 4 different projects at the Kunstencentrum BELGIE over the last 6 years.

On each occasion the show was the only significant support shown for that particular project in Belgium and as a consequence people came from all over the country to attend what were in each case very successful and well attended shows.

Without the support of places like Kunstencentrum BELGIE in Hasselt artists like myself would struggle to find an outlet in Belgium and the Belgian public would miss out on many special cultural events and happenings in which there is significant interest.

Sincerely, Mick Harvey
Musician, Producer, Composer
Australian resident
Performing this year in Belgium with PJ Harvey at Werchter Festival


EVA VERMANDEL, UK /B, kunstfotografe

Dag Jo en medewerkers !

Mijn ervaring met Kunstencentrum BELGIE is 100% positief (tentoonstelling "Photographs in Huis Hoste". Jo, Liesbeth en het team gaan zeer professioneel te werk als ze een project aannemen en zorgen er ook voor dat er - naast die professionele basis - een flexibiliteit is om een project te laten groeien en dieper te werken dan eerst gepland was.

Deze manier van werken is iets dat sporadisch voorkomt in deze tijden van 'box-ticking', maar het is - in mijn opinie - de beste en enige manier om een project in zijn volle kracht uit te kunnen werken.

Neem de vrijheid contact met me op te nemen indien u meer vragen heeft rond mijn ervaring met KC BELGIE. Het zou een groot verlies zijn voor de regio en het land als ze hun subsidies verliezen en hierdoor hun fantastisch werk niet kunnen verder zetten”

PS. het wordt waarschijnlijk juli dat ik nog eens afkom !

Eva Vermandel
http://www.evavermandel.com


JONATHAN ALLEY (AU), Director documentary-maker

Hi Annie, Liesbeth & BELGIE people,
Just a quick email to acknowledge your very kind and generous support to our production which I can now confirm has landed in our account, with great thanks again to Jo and Liesbeth and all at Kunstencentrum.
many thanks from us all for your support for the Documentary "Love in Bright Landscapes”.

Jonathan Alley (AU)
Director documentary-maker
http://www.loveinbrightlandscapes.com


MARC DIDDEN, filmmaker en mediawatcher

Besten,

Zelfs toen ik nog nooit een voet gezet had in Kunstencentrum BELGIE kende ik het al. Het Hasseltse kunstencentrum was me al opgevallen omdat het toch zo’n mooie naam had. Toevallig ook die van het land waar ik geboren ben en veel van hou. Een klein jaar of tien geleden stapte ik er dan ook voor het eerst binnen. Als gast op de filmset van „De Smaak Van De Keyser”, een fictie-serie van de VRT, waarvoor ik het scenario mocht schrijven.

Ik zag er hoe cast en crew zich van hun allerbeste kant toonden in het prachtige Huis Hoste en het aangrenzende pand dat men ook al zo mooi „Koloniale Waren” noemde en hoe al die artiesten, technici, figuranten warm opgevangen werden door de directie en de medewerkers van BELGIE.

Hoe zij perfecte gastheren werden voor zo’n bont allegaartje filmvolk dat maandenlang zijn best deed om eerst de Vlamingen, daarna ook de Walen en nog daarna zo goed als de hele wereld een verhaal te vertellen dat zijn grond vond tussen Hasselt en Luik, tussen Brussel en Antwerpen, maar zijn vleugels ook liet vliegen door het hele land en zelfs uitweek naar Noord-Frankrijk en Sicilië. Ruimdenkend, zoals wij Vlamingen zijn. Zoals België is, zoals Kultuurcentrum BELGIE was, is, en wat mij betreft, nog lang mag wezen.

De warmte die kenmerkend is voor de medewerkers van het kunstencentrum heeft zich ook op overgezet op hun publiek : ik had de eer er een paar keer te gast te zijn in het kader van conférences, lezingen en/of literaire avonden en het trof me telkens hoe goed alles geregeld was achter en op de scène maar ook hoe fijn het publiek zich voelde in de zaal, hoe geboeid en begeesterd zij al die activiteiten volgden.

Ik was dan ook danig geschokt toen ik onlangs vernam dat het bestaan van Kunstencentrum BELGIE ( en het pand Koloniale Waren / Huib Hoste ) in zijn bestaan bedreigd wordt en van de adviescommissie aan de Vlaamse minsiter van Cultuur met een „onvoldoende” werd bedacht.

Een schromelijke vergissing, dacht ik even, een spijtige tikfout, maar na het inwinnen van wat extra informatie blijkbaar helemaal menens. Een blik op het programma van BELGIE leert hoe divers en rijk het aanbod voor kunstbeleving daar is, ook vandaag de dag. Hasselt en Limburg zonder Kunstencentrum BELGIE is dus geen goed idee, en al zeker niet omdat het hier over een regio gaat die al niet echt baadt in culturele weelde.

Marc Didden,
Filmmaker en mediawatcher


GEORGES COMHAIR, gezelschap YAWAR

“A thing of beauty is and should stay a joy FOREVER!”
KC Belgie mag NOOIT verdwijnen uit ons artistieke (al te schrale) landschap in Limburg !

Namens al de jongeren van YAWAR Genk
Namens mezelf, Georges Comhair!

 

CAPTAIN CATASTROPHY, The International Man of Danger !

Beste BELGIE & medewerkers,

In 1998 maakte ik mijn debuut in 'Zaal België'. Live op podium, letterlijk met de broek in brand. Sinds die avond kom ik er om films te tonen voor de liefhebbers van de iets “specialere film” en draai ik er de plaatjes waar ik in het hippe Hasseltse uitgaansleven na tien minuten, onder luid boe-geroep mee weg wordt gepest.

In DE BELGIE vragen ze voor nog een plaatje en wordt er over films gepraat…zomaar, hier in Hasselt, ik hoef niet te kijken naar de laatste trein terug naar huis, ik kan te voet ! Wat een luxe. Maar dat mag allemaal niet hé? Kijk die film maar thuis, alleen…en zet thuis een plaat op…ook alleen en niet te luid want dan zijn de buren boos, mijn lief boos, de katten bang. Iedereen bang en boos, alles dicht…de toekomst.

Christian Maes aka Captain Catastrophe, The International Man of Danger,
Co-organisator GRINDHOUSE events
april 2016


MARIJS BOULOGNE, theatermaakster

Nog 2 jaar terug, Toen enkele belangrijke curatoren in Canada mij vroegen, met welk kunstencentrum ik in mijn thuisland mee kon identificeren als kunstenares, heb ik meteen 'Zaal BELGIE' geantwoord. Waarom? Iedereen wordt er sinds altijd met respect behandeld, zonder onderscheid tussen de hedendaagse disciplines, subsidiedebiet, gender, sexuele voorkeur, of raciale achtergrond.

En we hebben er met onze zotte groep kunstenaars daarom onze beste shows kunnen geven. Door de mentale ruimte van vrijheid en oprechtheid die er heerst, en die uitgedragen wordt door iedere medewerker, is dit bijzondere kunstencentrum voor ons een bom van zalige herinneringen van een unieke rijkdom. Een symbiose van mensen van goeie wil, die samenwerken in een uiterst duurzame organisatie, ver weg van de middelmatigheid of onbeleefdheid, of nog andere negatieve excessen die helaas in grotere huizen wel schering en inslag zijn.

Zaal BELGIE is wereldberoemd om zijn eigenzinnige keuzes en hoge kwaliteit, intieme publiekservaring om er andere artiesten te zien spelen, en het was altijd een droom die uitkomt, om er zelf te spelen.

Marijs Boulogne
Theatermaakster


SAAR VAN DE LEEST, Rotakt

Dag Jo & BELGIE-team,

Wij waren afgelopen jaar te gast in KC BELGIE met de groep Capsule, en waren onder de indruk van het engagement van de organisators en techniekers.
Mijn respect voor wat ze daar met zo'n kleine ploeg voor mekaar krijgen, in andere kunstencentra wordt voor hetzelfde werk dubbel zoveel volk ingezet.
KC BELGIE is voor mij altijd een plek geweest die eigenzinnig programmeerde, zonder elitair te worden en een internationale uitstraling heeft, ze heulen niet mee met de hype van de dag maar houden toch de vinger aan de pols.

Bijzonder jammer dus dat de commissie de Vlaamse Gemeenschap adviseert de werkingsmiddelen voor hen te schrappen. Des te meer als ik zie hoe er in sommige instituten geld over de balk gegooid wordt, terwijl organisaties op mensenmaat zichzelf in bochten moeten wringen om te overleven. TENENKRULLEND.

Saar van de Leest, names
Rotakt Records


LITERAIR MUSEUM HASSELT

Dag Jo & co,

Wij hebben in het verleden al heel aangenaam samengewerkt met Kunstencentrum BELGIE, eerst voor het literair zomerfestival ‘Het grote Verlangen’, dan met de opvolger ‘Zin in Zomer’. We hebben er mooie voorstellingen geprogrammeerd met o.a. Kees van Kooten en live tekeningen van Kim Duchateau.

Later met Marc Didden, Fikry El Azzouzi, Margot Vanderstraeten, live tekeningen van MAT (Matthias Phlips) en muziek van Nele Van den Broeck. We konden telkens genieten van de mooie zaal, BELGIE zorgde voor de logistiek en een vlekkeloze techniek. Samen zorgden we voor de promotie zodat er een zeer divers publiek op afkwam. Als dit allemaal zou wegvallen, zou het niet alleen voor het Literair Museum een groot verlies zijn…

groetjes,
Marijke Rekkers, Imelda Sleurs, Johan Swennen
Literair Museum, Bampslaan 35, 3500 Hasselt
www.literairmuseum.be


MAYA WUYTACK en HANS BECKERS

Kunstencentrum BELGIE, een unieke plek van kunst en kunstenaars. Geen artistieke vijver maar een artistieke bron, waar kunst niet alleen het gebottelde resultaat is van wat elders werd afgetapt, maar een stromende plek, waar kunst leeft en kansen krijgt.

De positieve samenwerking van ons, jonge kunstenaars, Maya Wuytack en Hans Beckers, met KCB heeft een artistiek traject afgelegd van ontdekking, ondernemingszin, stimulans waarin de 'core business' van kunst het koppend hart is.

Puur en waardevol vervult Kc BELGIE een zeldzame en uiterst kostbare rol in het Vlaamse kunstenlandschap en in DE regio Limburg. Plekken moeten meer ondersteund worden, waardoor ze kunnen groeien.

PS. Ik had er zeer graag bij geweest morgen, om jullie allen te zien, van de muziek te genieten en te delen in de openings-feestvreugde, maar helaas kan ik er niet geraken, Sowieso tot volgende week! Hans

Veel liefs en artistieke groeten,
Maya Wuytack & Hans Beckers


FRANK JAMART, Pinkfishclub
Kunstencentrum BELGIE, na zoveel jaren, steeds 'n onderhuids borrelend lichtpunt voor (opkomend) talent uit de brede waaier van kunstvormen.

De zuurstofkraan dichtdraaien staat zonder meer gelijk aan het begraven van talenten uit de nabije en verdere toekomst.

Die vinyl uitgave van alle historische concerten in Hasselt, waar we samen aan bezig zijn, die MOET er komen !

Frank Jamart,
Pinkfish-club, kunstliefhebber, muzikant en frequent bezoeker van KC BELGIE.

 

REMCO ROES, kunstenaar - performer, doctoraat Universiteit Hasselt

Beste Jo, Liesbeth en allen van Kc BELGIE,

Ik deel jullie sentiment en draag graag de volgende gedachte bij aan een hopelijk grote stroom ondersteunende woorden voor jullie fantastische plek:

Kunstencentrum BELGIE is voor mij als kunstenaar een plek die - ondanks de gure tijdsgeest - een unieke en noodzakelijke koers vaart in het kunstenlandschap. De programmatie gebeurt vanuit de buik en gaat gepaard met een groot vertrouwen in de kwaliteiten en intuïtie van de individuele kunstenaar.

Kc BELGIE geeft kansen die leiden tot het kunnen verdiepen van het individuele parcours, zonder vernauwende of verstikkende druk op te leggen of een bepaald voorgeprogrammeerd resultaat na te streven. Het is een plek waar dingen kunnen groeien. Het wegnemen van een dergelijke voedingsbodem zou zeer kwalijk zijn.

Op persoonlijk vlak heeft KC BELGIE mij een kans gegeven voor een eerste solo-tentoonstelling. Hierdoor heeft mijn werk - maar zeker ook mijn 'artistieke parcours' - een impuls gekregen. De tentoonstelling vormde zelfs de eerste stap in een spanningsboog die resulteerde in mijn doctoraat dat ik recent verdedigde.

Ik hoop dat u deze - en de ongetwijfeld vele andere berichten van ondersteuning - niet afdoet als loze woorden, maar in plaats daarvan inziet hoe ze zeer terecht een wezenlijke, belangrijke plek in Limburg proberen te verdedigen.

Met veel groeten,
Remco Roes
Kunstenaar - performer


ANGELO PERROTTI, schrijver-muzikant

Kunstencentrum BELGIE
Een plek die een plek op en in
De plek waar mijn hart
Zich bevindt
Heeft veroverd.

Kunstencentrum BELGIE
Daar bezichtig ik
Daar beluister ik wat
Ik nergens hoor
En nergens zie
Ofwel pas eeuwen later verpakt
Als grote en dure spektakels
In prijzige paleizen.

Kunstencentrum BELGIE
Lang leve wat niet mag verdwijnen
Kunstencentrum BELGIE
Een droomproject in de stad
Van mijn dromen.

Angelo Perrotti,
Schrijver, muzikant, vrijwilliger en vast bezoeker.

 

DAVE HOWELL, FatCat (UK)

Hi Jo & BELGIE people,

firstly, wonderful to hear from you, but so sorry to hear of all your troubles... sounds awful...
I write you some words about the centre. You know what seriously huge respect i hold it / you in and it's really depressing to hear that they are planning to cut your funding.

I have been involved in running the FatCat Records label for nearly 20 years, and from very early on, we have had a very long and highly fruitful relationship with the venue and people at Kunstencentrum Belgie. I regard the people there as my friends and the centre as a beacon of possibility. As a highly successful independent label, we have had countless artists touring throughout Europe and have hosted numerous label events within the territory, but there is nowhere we have found a venue that has offered such an welcomingly engaged, passionate and cooperative nature.

Besides the consistently high quality and adventurous programming of the venue's own various multidisciplinary events, over 15 years the management / staff at BELGIE have helped me curate a series of very ambitious multi-disciplinary annual / bi-annual events at the centre. After long correspondences during the gestation of each project, I have spent many days / weeks there, being warmly hosted by the organisation and being helped to realise the ideals of each event. Their skill in organisation and promotion, their unfaltering commitment to help realise a vision - no matter how ambitious - with the utmost integrity and professionalism, and the tireless effort of their people, wether salaried or volunteer has been little short of astonishing. The way they have engaged and managed their volunteers on the events I have curated has always struck me as being a brilliant example of how to work with local people and - instead of merely utilising them as free labour - to engage their skill, encourage their creativity and involve them in a project on an equal footing, where people come together a shared sense of communal achievement. those team-working parts of the events have for me felt almost as important and rewarding as the events themselves. Each time I have been there, everyone has consistently gone well beyond the normal call of duty, regularly working long days and nights, well into the early hours of the morning to get things built and to set up a successful event.

Throughout my time in the industry, I have never come across another venue where such a relationship would be possible, where such a proactively helpful and can-do attitude has existed. The drive, passion and vision of them make things happen first class. Without hesitation, I would tell you that Kunstencentrum BELGIE is my favourite venue in Europe and a place i hold very dear, and will always encourage people to visit or to try to book shows at. As a token of gratitude, photos of one of our events at Belgie even made their way onto the cover of an album FatCat released.

I am shocked and deeply saddened to hear the funding for the centre is under threat. It makes absolutely no sense to me that a cultural institution so vital for its region, so vibrant and so generous, so passionate in its vision and efforts to promote culture with such integrity, should have its existence threatened, and I would urge the ministry to see sense and to continue to give the centre more financial assistance it requires and thoroughly deserves.

lots of love

Dave Howell
FatCat Records
PO Box 3400
Brighton
BN1 4WG
www.fat-cat.co.uk

 

SARA BOMANS, kunstenaar

Beste Kunstencentrum BELGIE,

ik ben geshockeerd door het nieuws dat jullie mogelijk geen subsidies meer zouden krijgen. Niet alleen zou dit een zware verarming zijn van het artistieke landschap in Limburg, het is ook onbegrijpelijk dat een vaste waarde na 30 jaar zomaar bij het huisvuil gezet kan worden. KC België is zowat de enige plek waar je als jonge maker terecht kan om zowel werk te ontwikkelen als een podium te krijgen met brede uitstraling. Jullie sluiten zal dus ook voor de jonge generatie weer kansen ontnemen.

Ik mocht in het verleden met jullie samenwerken voor het ontwikkelen en tonen van het theaterstuk TRIO, o.l.v. Arnaud Deflem. Ik mocht daarbij ook een solo-tentoonstelling geven, wat voor mij een zeer fijne kans was. Dankzij deze samenwerking werd ik trouwens opgepikt door kunstenfestival Watou, wat me ook weer nieuwe kansen bracht. Jullie zijn met andere woorden een schakel in een ketting van opstapjes die onmisbaar is. Wat KC België zo bijzonder maakt is de open geest en het vertrouwen dat jullie in ons, makers, stellen. Dankzij jullie manier van werken worden we niet gedwongen om reeds lang op voorhand alles dicht te timmeren en kan onze creativiteit dus ten volle ontwikkelen. De praktische ondersteuning die we daarbij kregen is onontbeerlijk.

Op een van de concerten die ik bij jullie bijwoonde sprak ik met een muzikant uit NY, Fred Longberg Holm, die overal ter wereld optreedt. Hij was zo blij dat hij in KC België mocht spelen, hij zei dat het een gekende plek is onder jazzmuzikanten in NY.

Als ik het goed begrijp worden de dossiers beoordeeld op basis van een toekomstplan - dat daar compleet genegeerd wordt wat er reeds is opgebouwd lijkt me zeer vreemd - iemand die nog geen werking heeft en dus al zijn tijd kan steken in het schrijven van een mooi dossier, zonder ooit iets te hebben bewezen, kan dus evenveel kans hebben op werkingsmiddelen? Ik voel het aan als een belediging voor alles wat jullie hebben opgebouwd, jullie tomeloze inzet en die van de talloze vrijwilligers die KC BELGIE als tweede thuis beschouwen. Ik duim heel hard dat het goedkomt, dat ze van Limburg geen culturele woestijn maken.

sterkte en veel liefs,
Sara Bomans
www.sarabomans.be


KOEN CASTERS, lesgever; bezoeker en vrijwillig medewerker KcB

Keer op keer … week na week … nieuwe gezichten … verwondering om locatie … goedkeurende blikken … ik kom zeker terug …
Vertrouwde gezichten … blij er weer te zijn … thuisgevoel … warm …

Expo … film … theater … concert … lezing …

Niet altijd alledaags … vaak verre van … vernieuwend … uniek … knap … raar … mooi !

Goedkeurende blikken …

Napraten … fijne muziek !

Koen, vrijwilliger barman

 

ELVIS PEETERS, schrijver-muzikant

Dit kan niet waar zijn, in Hasselt, in Limburg, in Vlaanderen zijn tal van plekken waar cultuur aan bod komt, maar op een paar plekken gebeurt dat heel anders dan gewoonlijk, dan volgens geijkte formats, en kc BELGIE is één zo'n waardevolle plek. Als artiest heb ik er dingen kunnen doen waar nergens anders iemand zijn nek voor uitstak en die in kc BELGIE tegen veel en vaak beter weten in, toch een relevant publiek trokken. Als toeschouwer heb ik er voorstellingen en tentoonstellingen gezien waarvoor ik me graag naar daar verplaatste, alweer omdat ze daar als enige geprogrammeerd waren.

Ik waardeer in kc BELGIE een eigenzinnigheid die niet eens zo radikaal of weird is, maar gewoon inspirerend, hartverwarmend, omdat het een plek is met een smoel. Een smoel waar niet iedereen van houdt, en die daarom des te meer nodig is. Want de tegenstem maakt de melodie pas echt scherp hoorbaar.

Elvis Peeters,
Schrijver muzikant


STEFAAN VAN BRABANDT

Beste Jo, beste medewerkers en vrijwilligers van KC België,

Ik betreur ten zeerste het radicale advies van de nieuwe commissie om KC België uit het kunstlandschap te schrappen. En wil jullie voluit en van ganser harte steunen in jullie bezwaarschrift tegen dit advies.

Ik keek er tijdens toernees steeds naar uit om bij jullie in KC België te passeren. Ik voelde me altijd meteen thuis bij jullie. Eén en ander had te maken met de warme, persoonlijke en hartelijke ontvangst, de huiselijke, openminded sfeer in jullie centrum en jullie zeer gevarieerde en erg enthousiaste publiek. Ik heb oprecht de meest dierbare herinneringen aan de optredens bij jullie. Ik was ook altijd erg aangenaam verrast door de veelheid aan initiatieven en interessante muziekprojecten, filmvoorstellingen en beeldende kunst-tentoonstellingen die jullie organiseerden. Ook jullie theaterprogrammatie was sterk, inspirerend en eigenzinnig, en getuigde van smaak, durf en engagement.

Jullie zijn al 30 jaar lang een uniek centrum met een geheel eigen stijl, sfeer en aanpak, en ik meen names veel theatermakers, muzikanten en acteurs te mogen spreken als ik zeg dat jullie een onmisbare plek vormen in het kunst- en cultuurlandschap van Hasselt en Vlaanderen.

Tenslotte nog dit: vele bevriende Hasselaren hebben me meermaals verteld hoezeer ze KC België in hun hart dragen omdat het centrum zo’n belangrijke en cruciale rol heeft gespeeld in hun culturele vorming; dankzij KC België hebben ze films, muziek, beeldende kunst en theater ontdekt die hun blik hebben verruimd en hun leven verrijkt.

KC BELGIE sluiten is mijns inziens dan ook een verschrikkelijke vergissing en zou een ontzettende verarming betekenen voor Hasselt en Vlaanderen.

Hartelijke groet,
Stefaan Van Brabant, Antwerpen


PIET DE PESSEMIER, muzikant

Jo en Belgie medewerkers,

ik wens jullie heel veel doorzetting en kop op.
BELGIË moet blijven bestaan. Het is gewoon cultureel erfgoed.
Ik herinner me er mooie concerten en avonden van bands die later doorbraken.
De vrijdagen dat ik er plaatjes mocht draaien en de concerten die ik er zelf gegeven heb.
Vooral met Krakow als support van het Spaanse Migala.
Dankzij jullie heb ik met mijn vrouw ook mogen koken voor één van mijn helden Mick Harvey en met hem een fijne avond beleefd
GO ON!

ps: Vrijdag kom ik naar Cie De Koe kijken

Piet De Pessemier
Muzikant Krakow, Mad About Mountains, vrijwilliger ‘ad hoc’ KcB


ABATTOIR FERME

Aan de ploeg van KUNSTENCENTRUM BELGIE,

Toen Abattoir Fermé begin deze eeuw als bende jonge theaterukkies het podiumkunstenveld bestormde - op zoek naar speelplekken, publiek, coproductieverbanden – liepen we tijdens contacten met programmatoren, schouwburgdirecteurs en andere sluiswachters vaak met een smak tegen de muur. Abattoir Fermé was steevast “te raar, te nieuw, te moeilijk, te fysiek, te underground, te dit of te dat” of hey, ‘gewoon nog niet klaar’.

Niet zo toen we anno 2004 aanklopten bij Kunstencentrum Belgie, dat een van de eerste Vlaamse kunstencentra zou worden om ons gul en hartelijk de zo noodzakelijke eerste speelkansen te bieden. Kansen die van groot belang bleken in de latere inhoudelijke en professionele ontwikkeling van het gezelschap. Wij zijn Kunstencentrum Belgie daar, ruim tien jaar later, nog steeds zeer, zeer erkentelijk voor – en allicht zijn we geen alleenstaande gevallen.

Anno 2016 en hopelijk ook in de toekomst, vindt Abattoir – naast het reguliere tonen van theaterwerk – voor onverwachte zijsprongen, tussentijdse herbronning of experiment, introducties van nieuwe artiesten, multidisciplinare projecten enz. steeds een enthousiast oor bij KcB. In een recent verleden leidden zulke samenwerkingen bv. tot gesmaakte audiovisuele projecten (Cinérama) of concerten met artiesten als Kreng.

Gezien onze eigen positieve samenwerkings- en presentatie-ervaringen in KC Belgie, vernamen wij met verbazing het negatieve preadvies n.a.v. de subsidiëringsaanvraag van Kunstencentrum BELGIE voor de beleidsperiode 2017-2021: een miskenning waar wij ons niet in herkennen, en waarvan wij en vele collega’s stellig hopen dat ze wordt rechtgezet.

Namens Abattoir Fermé,
Tine, Stef, Nick, Pepijn, Sven, Kirsten, Chiel, Nathalie & gasten.

PS – Persoonlijke Noot, als muziekliefhebbers: tien jaar geleden werden wij, samen met 100 andere aanwezigen, weggeblazen door een concert van de (toen nog) onbekende Max Richter, alleen achter een piano, in een zaal in Hasselt die Belgie heet. Tien jaar later componeert Richter soundtracks voor Amerikaanse TV-reeksen op HBO en treedt hij op in Parijs met voltallig orkest. Ook TV-bonzen en Filharmonie-directeurs moeten de man ooit ergens hebben ‘gevonden’. Zulke ontdekkingen beginnen in zalen als KC B.


MOTIVES FOR JAZZ (uit het pre-advies, met Kunstencentrum BELGIE als partner !)

De verschillende podia van de cultuurhuizen, die deel uitmaken van deze vzw-structuur zijn uitstekende speelplekken met een professionele manier van artistieke en zakelijke omkadering, zowel voor de muzikanten als voor het publiek.


TINA AMEEL, theatermaakster

Jammer genoeg is het totaal niet onverwachts dat men zijn pijlen richt op een 'kleine garnaal' als kc BELGIE. Het zijn kleine garnalen als deze waarvan men denkt dat ze overbodig zijn, dat het te weinig opbrengt plekken als deze te blijven ondersteunen. Het gaat inderdaad om resultaten of effecten die niet zo zichtbaar zijn, of niet meteen, of die moeilijk vast te leggen zijn in cijfers.

Waar het om gaat is een drive ondersteunen van jonge makers die beginnen of nog bezig zijn met het ontwikkelen van een eigen stem. Daar ruimte voor creëren en dat ondersteunen zonder de vraag te stellen - echt zónder die vraag überhaupt te stellen - hoeveel dat gaat opbrengen en of dit wel iets is dat 'groot' gaat worden zoals we ons 'groot' graag voorstellen - iets dat speelt op 'grote podia' en in 'grote centra' of schouwburgen.

Dat is wat kc BELGIE voor mij als maker betekent en het blijven 'kleine garnalen' die dit doen en dat kan als 'klein' bekeken worden maar eigenlijk is het net heel groot en heel belangrijk - het is een grote ruimte en een belangrijke steun, het is zuurstof en energie, en als kunstenlandschap kan je eigenlijk niet zonder plekken als kc BELGIE.

Ik zou willen zeggen dat we de effecten van besparingen als deze pas zullen voelen als ze effectief allemaal doorgevoerd zijn, over enkele jaren - you don't know what you got till it's gone - maar is het niet net de taak van een beleid juist die dingen te vrijwaren waarvan we niet altijd beseffen hoe belangrijk ze zijn, tot ze er niet meer zouden zijn ?

Tina Ameel, theatermaakster


WORM ROTTERDAM, Mariëtte Groot.

besten,

Kunstencentrum BELGIE heb ik leren kennen als een oase van vernieuwingsdrang en toewijding in een stad die voor het overige niets vergelijkbaars heeft.
Als Hasselt, de Provincie Limburg of Vlaanderen dit niet onder ogen zien, dan dreigt een hele regio weg te zinken in middelmatigheid.

Mariëtte Groot
programmeur bij WORM
Instituut voor Avantgardistische Recreatie te Rotterdam.


LISABOA HOUBRECHTS & KUIPERSKAAI

Dag Jo & andere BELGIE-medewerkers,

We maakten gisteren een tijdelijk beeld na onze repetities. Ik heb het gestuurd via wetransfer. © Victor Lauwers heeft de foto gemaakt. Is er ook een expo van Kuiperskaai te koppelen aan de voorstelling zoals je een keer voorstelde of beter van niet ? Tot snel,

Verder…

Bedankt voor je mooie, persoonlijke mail. We zijn er erg door ontroerd en willen zeker iets schrijven over onze bijzondere ervaringen met KC Belgie. We zijn ook erg geschrokken door dit nieuws. Het is nu even druk vanwege de laatste repetitiemaanden maar we proberen verderop nog een korte tekst door te sturen. Hopelijk is dat niet te laat. Dan mailen we ook wat meer uitgebreid. Moest dit toch te laat zijn dan laat je het maar weten, dan proberen we al sneller wat te schrijven.

We wensen jullie alvast veel goede moed,
en hopen met jullie mee op een positieve herziening,
want dat verdienen jullie!

warme groeten,
Lisaboa & Kuiperskaai


JAKUB REHAK, kunstenaar-performer

Je kan over dit en andere projecten (The Pink Tiger, The tree, Triptych…) veel zeggen.
Je kan het totale nonsens vinden, belachelijk of pathetisch, dat kan.
Het feit is dat het bijzondere momenten waren !
Zonder zaal BELGIE en pand Koloniale Waren nooit mogelijk geweest !

Mvg,
Jakub Rehak
Performer - kunstenaar


DAVE DRIESMANS, mede-oprichter KRAAK.

Hey Jo en kunstencentrum BELGIE

Ik heb net een hele druk week met deadlines achter de rug. Ik hoop dat jullie in het definitief advies toch opnieuw een kans krijgen hoor. Maar voor mij komt het hierop neer:

Zonder twijfel stond Kraak vandaag niet waar de organisatie nu staat, mocht KC Belgie het niet vanaf het begin, en voor de vele jaren nadien, ondersteund hebben.

Die ondersteuning ging verder dan samenwerken maar draaide rond echte uitwisseling.

KC BELGIE gaf inspiratie en energie om anders te durven kijken.

Johan is ondertussen ook een nieuw label begonnen. Heb nog veel contact met hem.

Veel groeten, en hopelijk tot binnenkort !

Dave Driesmans
Mede-oprichter KRAAK


LIZE BLAUW VERLOOY, kunstenares-performer-lichtkunst

hey Jo & BELGIE ploeg,

ik hoop dat dit alvast een beetje kan bijdrage aan de verspilling van de culturele waanzin.. en terug een landschap vormen. In de voorbije 22jaar vond ik als kunstenaar een krachtige culturele voeding en kreeg vele kansen in BELGIE om niet conventionele installaties te tonen. Ze hebben me tot vandaag enorm gesteund en erkenning gegeven.

Reeds 30 jaar biedt kc BELGIE een zeer divers en ongeschaafd cultureel aanbod..; een bron van passionele en intense drijfkrachten die versmelten in tal van creatieve en culturele layers. Ze zijn een thuishaven en inspiratie voor vernieuwing, een platform waar jong en bestaand talent cultureel onderzoek 'buiten de bestaande lijnen' kan doen en proeven, beleven en publiek maken.

De organisatie heeft veel gehoor voor de kunstenaar en zijn traject. Niet enkel Belgisch , maar ook internationaal (Laurie Anderson /Throbbing Gristle... om maar enkele te noemen) kregen hier een plaats .Vaak grondleggers van enorme vernieuwing.

Kunstencentrum BELGIE is een spil voor talent buiten institutionele strakke structuren.. een vrijplaats en onderbouwd platform. Het is in een alsmaar populistischer wereldvisie van commerce hoogst belangrijk om diepgaandere niches te behouden, als tegengewicht en ruimte voor reflectie.

Bij het verdwijnen van KC Belgie zou er een enorm gat geslagen worden in het avantgardistisch en experimenteel landschap van Limburg. Jammer want die kracht blijft bestaan en zal zich ook verleggen.. jammerlijk buiten de grenzen van ons landschap.

Lize blauW Verlooy
Lichtkunstenares, installaties en performer.


BUSCEMI

Dramatisch nieuws !

Voor mij is KC Belgie en de Koloniale Waren broodnodig vanwege de alternatieve en verrassende programmering.

Excentrieke of illustere podiumacts, die je niet overal kan zien,moeten Hasselt blijven aan doen.

Fijne concerten van Current 93, Tuxedomoon, James White, A Certain Ratio en Blurt etc…

Veel succes, groeten

Dirk Swartenbroekx
BUSCEMI


BRECHT HERMANS, theatermaker, o.a. gezelschap OORTOCHT e.a

Hey Belgen,

Kunstencentrum BELGIE is voor mij altijd een belangrijke culturele en artistieke plek geweest. Meer dan een plek, een thuis.
Als 15jarige hadden we geen cultureel aanbod in Limburg. Een aantal culturele centra, de kinepolis.
Voor wie meer in het alternatieve theater- en filmcircuit geïnteresseerd was werd kunstencentrum BELGIE een van de weinige plekken waar je terecht kon.
Zij waren het die plaats boden aan Cie De Koe, Abattoir Fermé en Ontroerend Goed. Deze nu gevestigde namen kon je toen alleen bij belgie zien en hebben mijn eigen artistieke visie sterk beïnvloed.

Ook qua films ontdekte ik hier Ulrich Seidl, Larry Clark, Donnie Darko. Films en regisseurs die bij velen van mijn generatie een blijvende herinnering hebben achtergelaten maar weinig in de grote filmhuizen te zien zijn geweest.

Voor mij was ook de sociale impact van Belgie groot. Het was voor mij een ontmoetingsplaats. Ik maakte er kennis met gelijkgestemde zielen. Hier richtten we als 16jarigen ons eerste collectief op.

Als theatermaker blijf ik door Belgie in de armen gesloten. Jo en Liesbeth staan achter uitdagende projecten – omdat ze in me geloven als maker – en laten mij tegelijkertijd de vrijheid om mijn eigen parcours te volgen. Ik mag falen, ik mag proberen. Een luxe die je zelden krijgt van een theater als jonge maker. Want dit vertrouwen maakt dat je echt je eigen ding kan doen. Zonder angst. Vanuit je hart, vanuit je ziel. Doen wat je moet doen, ondersteund zonder bemoeienissen.

Mocht kc Belgie verdwijnen, zou dat voor mij een harde klap zijn. Ik weet niet waar ik dan in Limburg nog zo perfect omkaderd terecht kan.

Groet,
Brecht
Theatergezelschap Oortocht


JOHANNES KLAPS, Universiteit Hasselt

Wat zonde, ik zat verleden week nog met iemand van de commissie op een feestje. Hij had het over de weinige subsidie die richting Limburg zou gaan.

"Kunstencentrum BELGIE is een heldere ster aan het Limburgse kunstfirmament. Hier zie je dingen die nergens anders te zien zijn.

Hier hoor je eens een ander geluid. Hier heb je het gevoel dat kunst ook de alternatieve scène aan bod laat komen.

Hun boeiende werking heeft bovendien een boeiend gebouw al jaren behoed voor verloedering. Dit centrum op droog zaad zetten is doodzonde.

Professor Johannes Klaps
Faculteit Architectuur en Kunst, UHasselt

 

 

CIE DE KOE, Marlene De Smet

Dag Liesbeth, Jo en het ganse team

Na 45 jaar werken, waarvan 25 jaar als zakelijk leider bij de Koe, heb ik op 1/01/2016 de fakkel doorgegeven en begin ikzelf aan een nieuwe, boeiende fase in mijn leven.

Bij deze wil ik ook jullie in het bijzonder bedanken voor de mooie samenwerking al die jaren.
Het is fijn te zien hoe jullie met lieve koppigheid het kunstencentrum leiden, met schaarse middelen er in slagen het onmogelijke mogelijk te maken.

Mateloos geëngageerd en steeds nieuwsgierig en met veel appreciatie naar de evolutie in het werk van de Koe. Graag en goed ontvangen is voor veel huizen bijzaak maar bij jullie is de gastvrijheid altijd een prioriteit geweest. Een open warm nest!

Bedankt voor alles. Ik wens jullie van ganser harte het allerbeste en een mooie toekomst voor het kunstencentrum, vol nieuwe uitdagingen.

Met lieve groeten,
Marlene De Smet
(tot recent) zakelijk leider CIE de KOE

 

STEDELIJK CONSERVATORIUM MWD HASSELT

Dank voor de hartelijke mail! Vanmorgen heb ik al een brief verstuurd aan alle personeelsleden via de maandagmailing: hierin onderstreep ik de boeiende avond die we bij jullie hebben meegemaakt.Alvast dank voor de extra’s oa de pizza’s met drank. Tijdens de pauze aan de bar bij jullie een aantal mensen gezien die het verjaardagsrecital door Sigiswald meemaakten: zij waren heel enthousiast en kwamen uit sympathie voor Sigiswwald en ook een beetje voor de organisatoren (jullie mét ons). Ik had ook een vriendelijke ontmoeting die avond met jullie collega Kristof. Ik vermoed dat de papa van onze studenten Jamaer de opname maakte. We zullen hem aanspreken hierover. Graag krijgen we een aantal foto’s van jullie huisfotograaf die toch zeer veel opnames maakte zo merkten we.

Tot wederhoren, groeten,

Ludo Hulshagen
Directeur Stedelijk Conservatorium voor MWD
Stad Hasselt

 

WILFRIED JANS, recensent GONZO CIRCUS

Dag Jo en allen,

Ik was jong, rebels en 'into techno'. Buiten artikels in de jongerenbijlages van De Morgen, Het Belang van Limburg en in ons eigen lijfblad GONZO CIRCUS, was er bijna geen enkel platform voor revolutionaire muziek en subcultuur. Kc BELGIE, Liesbeth en Jo nodigden me toen regelmatig uit als gastdeejay op techno-events (ik herinner me optredens van Starfish Pool en Xinghu Hill, maar ook van Autechre) waar we de Limburgse jeugd trakteerden op het betere elektronische dansgeweld. Tot spijt van de toenmalig conservatieve gitaargemeenschap en de buren.

Legendarisch was dan ook die tentoonstelling van 'The Designers Republic' waar een techno-deejayset met heel veel platen op het Warp Records label uit Sheffield aan gekoppeld was. De sfeer was uitgelaten en anarchistisch. Zo werden er zelfs T-shirts gestolen uit de glazen vitrines van de expo. Gelukkig werden ze diezelfde week nog netjes terug gedeponeerd in de brievenbus van KC België na een simpele oproep in HBVL door ondergetekende.

Deze anekdote is tekenend voor de pioniersmentaliteit, gekoppeld aan de Limburgse gezelligheid en familiale sfeer die ik toen, maar ook nu nog - 25 jaar later - regelmatig ervaar in KC BELGIE. Of je er nu naar een film, een theaterstuk of concert bent gaan kijken. Achteraf dansen op allerlei 'onbekende' en exotische muziek blijft ook nu nog meestal een leuk en extra ingrediënt van de culturele avond. Magisch-realistisch én dus ook typisch Belgisch!

Deze unieke vrijbuiters-plaats moet' voor mijn part nog eens 30 jaar blijven. Anders is Hasselt straks helemaal een 'Love Boat' voor geriatrische patiënten.

groeten,
Wilfried Jans, recensent GONZO
maart 2016

 

STEFAN JOOSTEN, mede-oprichter GONZO CIRCUS

Dag Jo & co,

ik hoop van harte dat je de broodnodige centen krijgt !
ik ben niet meer actief in Gonzo Circus, maar heb alleen maar goeie herinneringen aan Kc BELGIE, jou, Liesbeth en de rest !

groeten,
Stefan Joosten, mede-oprichter GONZO
ex-Co-organisator: Gonzo-Kc BELGIE
maart 2016

 

KUNSTGROEP UITER@RT, Chris Maes

Hallo Jo en Kc BELGIE,

Het is bizar te horen…dat een organisatie die zijn deuren opent, voor alle kunstenaars of artiesten, ook die minder mogelijkheden hebben, zelf de deuren zou moeten sluiten.

Waar starters, kleine artiesten of alternatieve cultuur, borelingen een oor kunnen vinden en hun ding uitproberen, bij toehoorders met een open geest…

Waar zelfs artiesten en kunstenaars,met beperkingen allerhande (lichamelijk, mentaal, financieel…) en voor wie publiek trekken geen vanzelfsprekendheid is… toch kansen krijgen.

Het zou doodjammer zijn dat een cultuur-minnende organisatie als cultuurcentrum BELGIE verstikt wordt door de financiële wiskunde van steeds meer… Omdat elke grote artiest ooit klein begonnen is en kansen heeft gekregen… Bij een laagdrempelig cultuurcentrum. Zoals 'Zaal BELGIE’.

Met heel veel steun en van harte,

Chris Maes
Kunstkring Uiter@Art
uiteraart@sintgerardus.be


VONK EN ZONEN, Michaël Vandebriel

Dag Jo, Kunstencentrum BRLGIE heft alle recht van bestaan.

Wat literatuur betreft staat VONK & Zonen bij het Vlaams Fonds voor de Letteren gerangschikt als nieuwe jonge literaire organisatie die uitblinkt in maatschappelijk engagement, dus dat heb je goed. Literatuur is nooit een velige keuze, maar is steeds weer vechten voor aandacht en publiek.

We willen kc BELGIE dan ook oprecht bedanken voor de kans die onze voorstellingen bij jullie kregen.

Alle goeds,
Michaël
www.vonkenzonen.be


ARIANE LOZE, theatermaakster

Dag Jo,

Ik heb een fantastische herinnering aan onze samenwerking. Jullie vertrouwen in jonge kunstenaars die wij toen waren heeft met geraakt.
Ik heb met KC België niet allen mijn voorstelling kunnen spelen maar ook mijn eerste workshops gegeven aan jongeren.
Ik heb met hun mijn zoektocht kunnen delen en veel input van hen gekregen.
Nogmaals bedankt!

groetjes
Ariane Loze
http://www.arianeloze.com


GUY GRAULUS, muzikant...

Beste Jo

Zowel als artiest als als bezoeker is kc BELGIE al enkele decennia voor mij een haven waar ik enerzijds in een prima omkadering mijn ei meermaals heb kunnen leggen, anderzijds heb kunnen genieten van een rijk programma, of het nu concerten, film of expo’s waren.

Kc BELGIE kent zijn gelijke niet, zeker in de ruime omgeving, als experimenteerplaats en als podium, waar een aantal onbediende niches hun stek vinden, naast een ruim aanbod.

Het palmares is intussen indrukwekkend. Wie kan, alle verhoudingen in acht genomen, de pluim op de hoed steken dat zowel Lou Reed, Steve Albini, Sonic Youth en tuit quanti de affiches siert ?

Als jongeling heeft kc BELGIE een bepalende rol gespeeld in mijn ontwikkeling als muzikant en als cultuurconsument. Met mijn band heb ik gespeeld in Brussel, Berlijn, Amsterdam, New York, … en ik bezoek regelmatig vrienden in London, Madrid en Firenze. De sfeer in het kc overstijgt de provincialiteit en roept bij mij gelijkenissen op met initiatieven in eerder genoemde steden.

Hopelijk komt het goed en kunnen jullie blijven de vinger aan de pols houden, dezelfde stimulerende omgeving aanbieden, jullie eigen charme en unieke plek blijven houden. Zoniet, zou dat een duidelijk verlies zijn voor Hasselt en Limburg.

Iets wat zorgvuldig is opgebouwd, waar jarenlang tijd, talent en moeite in is gekropen om te worden wat het is, zou niet zo fragiel mogen zijn dat één beslissing ernstige schade kan aanrichten. Daar moeten we met zijn allen, beleidsmakers en mensen uit het veld, eens diep voor in eigen boezem kijken.

Guy Graulus

Perverted
Muzikant, bezoeker & met plezier uitlener van backline gerief


JILL BIRTH (AU)

Jo, this is disappointing news. Kunstencentrum has a very special place in our hearts for being the first place or entity to retrospectively celebrate The Triffids music and the song writing of David McComb. Your 2006 and 2010 invitation to the remaining Triffids, their families and many international artists to come to Belgium and play at Kunstencentrum, as part of an exhibition of everything Triffids, was both visionary and liberating.
From that event, we have since performed at a number of select events in Australia and Europe, including the 2016 Perth International Arts Festival just last week. While infrequent we take great pleasure in these performances and feel honoured and humbled that a whole new generation of music lovers are coming and able to see us play. For this Belgie Kunstencentrum has played no small part.
I will share this with The Triffids Official and hopefully it may generate some more support for you.
I hope wan work further on the documentary we’ve started in 2015 !

Jill Birth
Austria


WANNES KOLF, Oubys en Von Plastik

Hey Jo en BELGIE mensen, ben wat impulsief geweest, heb dit op mijn Fb pagina gedeeld...

Kunstencentrum Belgie, zaal Belgie voor de insiders. Zaal Belgie, of beter universum Belgie. Universum van alles zinnenprikkelend, onontgonnen en vooruitstrevend. Wereld Belgie van Nieuw-Zeeland tot Hasselt. U zei zaal Belgie? Burgemeester Bollenstraat, afrit betovering. Ja, daar, zie je die man aan de toog? Hij speelt af en toe met Nick Cave en gaat nu voor jullie zijn songs brengen in deze zaal. In zaal Belgie.

Zie je die trap? Als je deze betreedt, kom je op het balkon. Het balkon van het schouwspel. Voel je de trilling? Dat is de adem van deze wereld, die door je lijf en hart gaat. Kom, ik neem je mee naar de cinema, want hier is ook een cinema, of de theaterzaal...

En je mag je Duvel meenemen. Vandaag een film van Sergei Eisenstein.Van wie? Gewoon, van de uitvinder van de cinema. Zaal Belgie, daar komt toch van da raar volk he? Ja ze komen dan ook uit ontdekkingsdrang. Zei komen niet uit eenheidsworst. Zaal Belgie, zaal van België en zaal van iedereen, zaal van de Mens.

Wannes Kolf, muzikant,
Oubys, Von Plastik… en regelmatig bezoeker.


BALLET NAJADE, Inge Delee

oh hoe erg, hier een schrijfsel vanuit het hart.

sinds 2005 als amateur dansgezelschap tot op heden altijd zo welkom in kunstencentrum BELGIE...
een fantastisch team... een unieke sfeervolle performance-space... een warm publiek.

Een cultureel aanbod om U tegen te zeggen... een groot gemis voor Hasselt-limburg & ver daarbuiten moest dit kunstencentrum niet op volle kracht kunnen verder werken...

inge delee - artistiek leider najade
SEND YOU LOT'S OF POSITIVE VIBES!!!!


REMO PERROTTI, muzikant-filmmaker

Kunstencentrum BELGIE is een zegen voor de provincie Limburg en eigenlijk een zegen voor de kunst in het algemeen.
De programmatie is schitterend en breder dan die van geijkte centra.
Steeds vernieuwend en verfrissend. Men kan er vaak op ontdekkingstocht.
Ik hoop van harte dat dit bruisend centrum nog vele jaren actief zal zijn!

Remo Perrotta, muzikant, filmmaker


PETER SNOWDON (UK), filmmaker doctoraat PXL-MAD

Dear Liesbeth,

Sofie tells me you would be interested to host a screening of my film 'The Uprising' at BELGIE in mid June, and possibly the defence of my doctorate of which it is a part (for MAD Faculty, Arts & Design). I will send you more information about the film and myself shortly.

Meanwhile, I am in Belgium this week: would it be possible to pass by and see your space (which I don't know), and discuss publicity for the screening, and how the defence might fit in relation to that event? The best time for me would be Friday late morning or afternoon, but other moments might be possible too.

Many thanks for your interest in my work, and for your collaboration!

All good wishes
Peter Snowdon (UK)


RAPID-media

Hey Jo & Kc BELGIE team,

Ik (Philippe Croonenborghs) kom ook al jaaaaaren over de vloer bij jullie & hoop absoluut dat er geen zulke drastische beslissingen gemaakt zullen worden. Plekken zoals Kc BELGIE worden bij 'hogere instanties' vaak onderschat, omdat ze net onbekende (niet in het nieuws komende) bands en artiesten een KANS geven om bekendheid te vergaren.
En dan vergeet ik nog het sociale aspect van goedkope (toegangs)prijzen, gezellige ontmoetingsplaats, etc. Het zou dan ook een zwarte dag voor kunst- en muziekminnend Hasselt zijn, als jullie deuren toe moeten... Maar ik ga hier niét van uit!

Sinds midden jaren ‘90 volgen en bezoeken wij en ons Rapid-team Kc BELGIË. Een centrum dat zich weet te onderscheiden , niet op een elitaire of gezocht kunstige manier maar op een smaakvolle manier door gedurfde keuzes. Optredens van beginnende bands waarbij de eerste rijen op een tapijt zitten en de eerste kennismakingen met registers als David Lynch waarbij je de projector (nu op DCP) hoorde ratelen tussen het publiek.

Limburg heeft nood aan dit soort van initiatieven , de creatieve industrieën vinden hier inspiratie : reclame bureaus , architecten, programmeurs, mode, audio visuele producties, web …We hangen nu al jaren de affiches van KC BELGIE , die zorgen niet alleen voor werk gelegenheid maar ook qua grafiek en formaat onderscheiden deze posters zich van de mainstream. Waar vinden we nog de spirit van vrijwilligers die op 1000 affiches met de hand een sticker kleven voor een uniek resultaat ?

Het zou super zijn indien de overheid deze passie en gedrevenheid zou blijven steunen !

Groeten,
Jan, Peggy, Thomas, Philippe, Randy en alle andere medewerkers van Rapid.
http://www.rapid-media.be
Riemstraat 10
2000 Antwerpen

 

REBECCA LENAERTS, multimedia kunstenaar

Dag Jo & co

Het spijt me te horen dat de commissie jullie plannen niet goedkeurde.
Voor mij is Kunstencentrum BELGIE een organisatie die ervoor kiest om jonge niet gevestigde kunstenaars een context te geven waar ze eerste ervaringen kunnen op doen met een publiek. Jullie zijn ook één van de weinige organisaties in Vlaanderen die oog hebben voor hybride projecten.
Projecten die je als buitenbeentjes kan bestempelen omdat ze niet meteen in een vakje te categoriseren/programmeren zijn.
Zo hebben jullie als enige de live versie van mijn audiovisuele installatie TREKVOGELS/OISEAUX VOYAGEURS geprogrammeerd.

Ik wens jullie het allerbeste.
vriendelijke groeten

Rebecca Lenaerts


LIES SERDONS, danser, curator, Vonk ateliers...

KC Belgie heeft mij gesteund vanaf het begin. Het hele begin, waarin de provincie, vlaanderen, en al de andere cultuurhuizen mij geen kans wilden geven. Omdat mijn artistieke visie niet past in de hunne. Kc Belgie geloofde er wel in. En in vele andere artiesten zoals mij die nergens anders een kans kregen in het begin van hun carrière.

KC BELGIE durft risico’s nemen, hun koppigheid lijkt er misschien op dat ze gekleurd zijn maar dat zijn ze net niet.
Ze laten zich niet beïnvloeden door wat er verwacht wordt van een artiest in de relatie naar het publiek en de maatschappij.
Of door wat voor hun werking goed zal lijken. (grote namen, ed ) Ze kijken naar de artiest zelf.

Met een menselijk en respectvol oog. Mijn carrière is ondertussen enorm gegroeid sinds dan maar dat heeft 10 jaar geduurd. Waarvan de eerste 6 enkel KC Belgie mij heeft gesteund. Tot op heden als medewerkster van VONK ateliers Hasselt. En daar ben en blijf ik het BELGIE-team enorm dankbaar voor, zonder hun had ik dit nooit gekund.

Het verlies van KC Belgie zou het verlies betekenen van een hele reeks aankomende talenten die net iets meer “out of the box” durven denken.
In mijn mening kan België niet zonder KC BELGIE.

Lies Serdons,
danser, maakster, bezoekster, Vonk ateliers...


SHEPERS-LIJNEN, vrijwilligers & zonen muzikant en visuele vormgeving

Kunstencentrum BELGIE,

Als vrijwilligers mochten en mogen we, steeds met veel goesting, de handen uit de mouwen steken tijdens zoveel mooie concerten, theaters, fims, CD-voorstellingen enz.
Vele beginnende artiesten uit binnen- en buitenland hebben we er mogen ontdekken. Vele "kleine" onbekende artiesten werden na al die jaren "groot". Van Grandaddy (USA) tot Múm (ISL) tot Vashti Bunya (UK) tot Our Brother the Native (US) tot MeloManics (NL) enz... De lijst is veel te lang om op te noemen. Samen met mijn echtgenoot en mijn zonen, mocht ik voor tal van deze artiesten een heerlijke maaltijd bereiden, de afwas doen, repetities en soundchecks mee beleven, hun verblijf in Huis Hoste in orde maken… tot het maken van de gordijnen toe voor de expo van Eva Vermandel !

Kunstencentrum België, het geeft me zoveel mooie herinneringen. Vooral staat in mijn geheugen gegrift: The Triffids (AUS) werden op persoonlijke uitnodiging van Kc BELGIE naar Hasselt gehaald om er unieke reünie concerten te geven. Eerst "An evening with The Triffids, in Remembrance of David Mc Comb"” in Kc BELGIE, een bijzonder tweedaags eerbetoon aan de in 1999 overleden frontman en briljant songschrijver David Mc Comb; met concerten, tentoonstellingen, Q&A sessies, vertoningen van documentaires… en persoonlijke ontmoetingen

Jaren later keerden ze terug naar het grote unieke pand Koloniale Waren, onder de noemer "A Secret in the Shape of a song". Niet alleen The Triffids bezorgden mij en het grote publiek meer dan kippenvel. In dat jaar werden ze weer bijgestaan door special guests : gastmuzikanten als Mick Harvey (Bad Seeds), Warren Ellis (Nick Cave), Stef Kamil Carlens (Zita Swoon) en The Blackeyed Susans (AUS, (waar David Mc Comb ook ooit deel van uitmaakte)). Zelfs muzikanten van eigen bodem namen weer deel, waaronder de 14 jarige Daan Schepers (intussen gitarist bij Warhola, winnaar Humo's rock rally 2014 en nu bassist bij Bazar) Tot zijn grote verbazing werd vanuit Australië en via KcB gecommuniceerd met hem om een jonge gelegenheidsband samen te stellen en een 5-tal niet uitgebrachte nummers van The Triffids uit de jaren '80 te bewerken en live te brengen als support tijdens 2 avonden met bomvolle zalen.

Nadien kregen Daan en Kobe ook steun voor repetities, opnames, dossiervorming voor een eerste cd-opname, foto- en kortfilm video-opames... Laat ons hopen dat er nog vele jaren vol met muzikale- en kunstenaars ontdekkingen uit binnen- en buitenland mogen volgen. Lokaal tot over de grenzen heen! Een dikke pluim voor deze organisatie en dat ze met hart en ziel mogen verder doen waarmee ze bezig zijn!

Kris, Daan, Kobe Schepers en Lijnen Bea
vrijwilligers / artiesten Kunstencentrum BELGIE

 

CARLOS VAN HIJFTE, NL

Beste Jo, Liesbeth en BELGIE medewerkers

Een jaar of tien geleden heb ik Kunsten Centrum BELGIE leren kennen.
Als Europees agent van muzikanten die op het snijvlak van herrie en kunst opereren moesten onze paden elkaar kruisen.

Het Kunstencentrum weet spannende programma's te maken zonder sektarisch te zijn, weet meer mensen naar optredens te trekken dan menig podium in Londen of Parijs.
Gastvrijheid die er voor zorgt dat iedere artiest meteen een familielid wordt die graag terug komt. Ik reed menig keer graag die 200 km om in Hasselt een optreden te zien omdat ik weet dat het daar speciaal zal zijn.

Kunstencentrum BELGIE moet blijven, zulke unieke plekken zijn in Europa uiterst zeldzaam.

Carlos van Hijfte
o.a. Europees agent Sonic Youth, Shellac, Cat Power


ERIC TEUWEN

Dag Jo en BELGIE fans

Onlangs vernam ik via de persberichten dat er plannen bestaan om aan de minister te vragen om het Kunstencentrum BELGIE niet langer te erkennen in de de hoofdstad van Limburg !

We realiseren ons allen dat er op diverse domeinen vandaag de dag besparingen dienen te gebeuren. Maar het werk van vele jaren zomaar met een pennenslag in de verdoemenis drukken is Cultuur onwaardig ! Zeker voor wat betreft een hoofdstad waar culturele en artistieke activiteiten meer dan ooit een rol van betekenis moeten krijgen.

Langs deze weg wil ik jullie harde werk van vele jaren een hart onder de riem steken om vooralsnog er alles voor in het werk stellen dit een andere wending te geven.

Met vriendelijke groet,
Eric Teuwen


GELDERS LIEVE

Beste begeesterende werkers van Kc Belgie, Tot mijn verbijstering las ik dat de subsidiekraan voor Belgie dichtgedraaid zou kunnen worden. Meermaals mocht ik met jullie organisatie projecten opzetten met kunstenaars en mensen, uit de marge inclusief ! o.a.
* Kunstenaars voor vrede
* Tentoonstelling naar het boek van Chris De Stoop “Haal de was maar binnen” met ook o.a.leerlingen van het buitengewoon onderwijs
* Tentoonstelling met werken van gevangenen samen met basiseducatie
* Individuele tentoonstellingen
* Ik kon genieten van prachtige voorstellingen o.a.dansprojecten, poëzie, theater, debat, muziek, aandacht voor jonge artiesten…

Ik huiver voor uitsluiting, mensen die dikwijls niet in cultuurtempels geraken met elitaire goed betalende voorstellingen.
Ik huiver voor wie die jonge soms nog onbekende mensen hun dromen ontneemt.
Ik huiver voor wie het hart geruild heeft voor macht.
Ik huiver voor regels die de humaniteit en de beschaving uitsluit tot marge en onbelangrijk.
Voor wie te weinig aandacht heeft voor creativiteit is gedoemd om te verliezen en zal af te rekenen krijgen met frustraties …
Zo jammer …….zo jammer……..zo jammer………ik zal niet zwijgen !

Lieve Gelders
Ambassadeur voor vrede Pax Christi
schilder, oud-gemeenteraadslid, lerares, vrijwilliger, solidair met allen die vergeten worden en met allen die waakzaam zijn !


RONNY WERTELAERS,

Besten,

Ik kom al bijna vanaf de begin periode tot op heden in Kunstencentrum BELGIE.
Het cultuur aanbod dat ik daar heb mogen ervaren heeft mij zeker bepaald als mens. Ik heb er mogen kennis maken met de meest uiteenlopende kunstvormen, die op weinig andere locaties een platform kunnen krijgen. De positie van 'zaal Belgie' is uniek, zeker in Limburg. Hierdoor heeft Kc BELGIE een internationale reputatie opgebouwd waarvoor velen ons internationaal bewonderen. En ik vergelijk de positie een beetje zoals bepaalde media in het nationale landschap die door een unieke positie en het altijd brengen van kwaliteit een onmisbaar en volstrekt uniek element in het medialandschap blijven.

Ik heb in Kc BELGIE theater gezelschappen zien groot worden zoals Abattoir Ferme en Ontroerend Goed, prachtige concerten gezien in alle genres, van Jazz tot cutting edge alternatieve muziek, een uniek film aanbod, expo’s voor jonge kunstenaars...

Het zou een enorm verlies zijn voor iedereen die een beetje geïnteresseerd is in iets anders dan de gangbare of commercieel interresante kunst.
Waar kunnen deze mensen nog terecht in Limburg ?

Met vriendelijke groeten,
Ronny Wertelaers

Vrijwilliger, fotograaf/eigenaar
“take a look at what you are looking at"


MARCO RUBENS, regelmatig bezoeker

Wat KcB is voor mij:

Een plek waar je nieuwe vormen van kunsten leert kennen.
Een plek waar je heel vaak gemakkelijk in contact kunt komen met de kunstenaars.
Een plek waar grote gevestigde kunstenaars een experiment in het klein kunnen testen.
Een plek waar altijd een aangename sfeer is.
Een plek als geen ander.

groetjes,
Marco Rubens
werfbegeleider en regelmatig bezoeker

 

CARINE RINKES, lesgeefster klassieke muziek

Hallo daar,

We hebben erg genoten van de uiteenzetting van Sigiswald Kuijken, zijn Masterclass, de pizza's, hommage, concert….
Zaterdagmorgen heb ik nog vele positieve reacties gekregen en de motivatie is na zo een positieve ervaring eens zo groot.

Vooraf was het een beetje onduidelijk, maar eens zover liep het als gesmeerd. Het is ook een interessante locatie, er was toch redelijk wat publiek aanwezig, het bleef akoestisch aangenaam om te musiceren ( toch zeker voor de oude muziek).

Ook nadien was het nog leuk even te vertoeven in 't café voor een drankje en muziek. Bedankt voor de uitnodiging, wij zijn zeker geïnteresseerd voor een volgende samenwerking.

Carine Rinkes, Peer
Lesgeefster klassieke muziek


PETER HOUBEN, muzikant en regelmatig bezoeker

Dag Jo & medewerkers,

Spijtig te horen dat België in de problemen zou komen te zitten !

“BELGIE" is voor mij en veel van mijn vrienden en generatiegenoten in de eerste plaats een ‘eye-opener’.
Je kan er terecht voor dingen die buiten de lijntjes kleuren en die elders in Hasselt niet of nauwelijks aan bod komen.
Wat BELGIE onderscheidt van de rest van het Hasseltse culturele landschap is dat je er op een kruispunt van kunstvormen terecht komt: alternatieve muziek, cinema, kunst, theater, … altijd avontuurlijk, nooit volgens de platgetreden paden.
Zonder BELGIE zou het aanbod in onze regio een groot deel van zijn kleur en diversiteit verliezen.

groeten en succes!
Peter Houben
muzikant: Nemo, Ultracowboy, Mitsoobishi Jacson, Benny Zen…


INSIDE JAZZ

Beste Mevrouw Janssens,

In het najaar plannen we een nieuwe tour België-Nederland-Duitsland met Septych. Maar al te graag dit jaar op Winteroor festival!
Al enkele jaren merk ik dat jullie daar perfect de jazz-scene aanvoelen en er steeds de sterke elementen weten uit te halen.
Laar maar weten als je dit ziet zitten. hieronder reviews, bio, link naar de plaat en video.
In bijlage nog het interview uit de laatste Jazzism met bram De Looze en New York City Jazz Record.

Vele groeten,
Vincent Heyvaert
Inside jazz Management


KUNSTHUMANIORA HASSELT, Jo Machon, leerkracht AVV

Hallo Jo,

Blijven vechten om dit mooie cultuurhuis te behouden! Dit zou zeer slecht nieuws zijn voor cultuur in Hasselt en omstreken.
Wij blijven sowieso reclame maken voor jullie activiteiten op de facebookpagina van PIKOH.
Ik zal de aankondigen voor filmfestival 'Ingeblikt 16' updaten en naar jullie doorsturen.

Grtn,

Jo Machon
Leerkracht AVV
Kunsthumaniora Hasselt


DE MUZE, Directeur Tom Michielsen

Sterkte Jo & co. We houden jullie op de hoogte over onze aanpak en repliek.
Ik ben zelf erg onder indruk van het verdict 'volstrekt onvoldoende’ voor kunstencentrum BELGIE.
Het maakt me kwaad, opstandig… dus een ideale energiebron om de beoordelingscommissie van antwoord te dienen.

Tom Michielsen
Directeur cultuurcentrum MUZE, Heusden-Zolder
www.muze.be


HILAIRE SPREEUWERS, bezoeker, ex-medewerker; Bitter Zoet.

Meneer de Minister
Geachte Heer Gatz,
Beste Sven,

Graag wil ik u ten persoonlijke titel mijn bezordheden overmaken m.b.t. de subsidies die voorlopig geadviseerd worden aan de Limburgse Kunstencentra.
Vooral Kunstencentrum BELGIE is een organisatie die mij nauw aan het hart ligt.

Ik heb het voorrecht gehad enkele jaren deel uit te mogen maken van deze werking.
Ik kwam bijna rechtstreeks van school, als assistent architect, in een wereld die tot dan voor mij volledig onbekend was. Die grote onbekende heeft een grote invloed gehad.

Ik dacht theater te kennen, ik had immers in een dorps toneel gezelschap gespeeld
Ik dacht muziek te kennen. Ah ja! Ik was al naar Pukkelpop en Werchter en wat zo meer geweest. Ik dacht kunst te kennen.Tuurlijk. Ik had Dahli gezien, Picasso, Van Gogh. Ik dacht dans te kennen. Tango, hiphop, ballroom.

Ik kende juist niets. Een grote slag rond mijn oren kreeg ik!

Ik zag Natali Broods en Bruno Van Den Broek hun eerste stappen zetten bij Cie De Koe. Sien Eggers en Tine Embrechts zij aan zij voor Lampe. of Poes Poes Poes. Een experimenteel theater feuilleton op 4 verschillende locaties tegelijk in Vlaanderen vertoond.

Niet alleen de eerste Drum-’n-Bass feesten, maar de pure vormen van Free Jazz passeerden voor mijn ogen en bliezen me van mijn stoel. Het Ijslandse Mùm passeerde eerst bij ons om achteraf de AB uitverkocht te veroveren. Coem; Tres Tigres Tristes, Shalabi Effect, en korter bij huis Jokke Schreurs, Stijn Meuris nam hier nog een videoclip op...

Ik ontmoette Marnic Neven en Fred Eerdekens in KC Belgie. om maar 2 fantastische Limburgse kunstenaars te noemen die hier hun platform kregen.

En dans... Ik had op de dag van vandaag nooit geweten wie Cde la B zou zijn zonder Kunstencentrum Belgie.

Laat dit mijn persoonlijk pleidooi zijn.
Laat dit mijn persoonlijke oproep zijn.
U beslist uiteraard in juni.
Ik hoop dat die beslissing mijn herinneringen niet zal wegvagen.

Met vriendschappelijke groeten,
Hilaire Spreeuwers, medewerker, bezoeker,
BITTER ZOET

 

JACOBS CARINA, NV Colson - CTB

Geachte minister, heer Gatz
Beste Sven

Ja .. Sven … zo durven we je wel te noemen want hoewel we je niet persoonlijk kennen lijk je wel een goed mens , iemand met een warm hart voor de juiste dingen.

Al jaren verzorgen wij als vaste verwarmingspartner, samen met de vrijwillige medewerkers van KcB, er voor dat het aangenaam warm is en blijft in de zalen en kantoren van KcB. Het verbaast ons dan ook ten zeerste dat het warme Culturele nest in Hasselt zomaar zou moeten sluiten omdat er nu plots geadviseerd wordt om hen geen subsidies meer toe te kennen.

Naast onze professionele samenwerking ben ik zelf ook geregeld naar voorstellingen gaan kijken . Het valt me telkens op dat niet alleen de medewerkers van KcB maar ook de initiatiefnemers vanuit de theater- en muziekwereld een onvoorwaardelijke inzet hebben om er iets moois van te maken. Aan een voorstelling in KcB wordt zeer ernstig gewerkt door alle partijen en vaak zie je theatermakers die op dat moment nog als amateur werken maar enkele jaren later meedraaien in het grote, professionele circuit .
Dat gegeven moet aangemoedigd blijven en het is ondenkbaar dat dit na al die jaren van grenzeloze motivatie en inzet zomaar zou stoppen.

Wij vragen U dan ook met aandrang : Doe hetzelfde als ons en laat hen NIET in de kou staan!

Met vriendelijke groeten,
Jacobs Carina.
NV Colson-CTB, Kieleberg 31, 3740 Bilzen

 

DAVE NORTH, UK, Home, Graphic Design Agency

Hi. I’m just chasing up my email below about the fantastic Open Circuit - Designers Republic poster.
If you could let me know how many you have left of both the double-sided heavyweight and the single-sided lightweight version.
Plus postage costs to the UK address below, that’s be great.
Also, I’m assuming that if I order more than 1 poster that the postage cost will remain the same as they’ll be all be rolled in the same tube. Please confirm.

Thanks, Dave.
I’d like it posted (unfolded / rolled in a tube) to the following address:

“Home”, Graphic Design Agency
4 Ducie Road, Lawrence Hill, Bristol
BS5 0AT, United Kingdom


GRAHAM LEE, Evil Graham - The triffids (AU)

Hi BELGIE,

Firstly happy belated birthday Jo. I know you had to work hard and didn't get to celebrate much. Maybe next time. Here are some words of praise from me. I really hope that you're able to keep the centre going. It's such a valuable thing.

The Triffids would probably have never embarked on a very successful series of tribute concerts to their world acclaimed and sadly departed singer and songwriter David McComb had it not been for the inspiration, imagination, enthusiasm and hard work of Jo Lijnen and Liesbeth Janssens at Kunstencentrum Belgie in Hasselt.

In 2006 they contacted me for assistance in putting together an art show based around the band. I agreed to supply them with posters and memorabilia and this somehow led to all the remaining members of the band attending the exhibition and, much to our surprise, performing a couple of live shows. It was only then that we realised that the very best way to honour and remember David is to perform his songs. We have done this several times since, in Australia, the UK, Holland, Greece and a return visit to Hasselt in 2010.

None of this would have happened had we not been convinced by Kc BELGIE, Jo and Liesbeth, to perform in Hasselt in 2006. The exhibition they put together at that time also amazed us. Their organisation and execution of what turned out to be a large multi-media exhibition was superb. The hospitality they have shown us is something we'll never forget either.

We feel that Kunstencentrum BELGIE is a very special place.
It plays such a huge part in the promotion of arts, theatre and music in Belgium that we only wish we had something like it in our own country.

Graham Lee (AU)
The Triffids


KUNSTATELIER TEVONA, Youri Leroi

Geachte beleidsverantwoordelijken,

Verschrikt vernamen we bij Kunstatelier Tevona het advies om de werking van Kc BELGIE volledig te schrappen.
Graag hadden we toch aangehaald dat we met onze “outsiders art” nergens in Limburg zo goed zijn ontvangen als in Kc BELGIE, en dit al 15 jaar lang zo.

Hoewel onze kunstenaars tot in het buitenland toe met open armen worden ontvangen (Aken, Maastricht, Amsterdam (waar één van onze kunstenaars aangeboden wordt in de prestigieuze outsiders kunstgalerij Hamer),…), was dat in Limburg niet het geval. CCHasselt of Z33 bijvoorbeeld reageerden amper of helemaal niet op onze vragen of voorstellen.

Dit in scherp contrast met Kc BELGIE waar we steevast enthousiast ontvangen werden, waar actief werd mee gedacht met onze voorstellen, en waar onze kunstenaars zich meteen thuis voelden.

In de loop der jaren werden verschillende workshops georganiseerd waar onze artiesten en verschillende kunstenaars uit het ‘gewone’ circuit elkaar konden ontmoeten en waarvan de samenwerking uitmondde in mooie expo’s. Recent nog organiseerden Kc BELGIE en Kunstatelier Tevona samen een euregionale tentoonstelling waarbij een expo van binnen- en buitenlandse kunstenaars in Kc BELGIE werd aangevuld met een succesvolle kunstroute in de Hasseltse binnenstad waar 40 middenstanders deze outsiders kunst een plaats gaven in hun handelszaak.

We zouden het dan ook doodzonde vinden als deze unieke plek zou verdwijnen uit het Limburgse kunstlandschap !

In de hoop op een verstandige beslissing groeten wij u vriendelijk,


Youri Leroi
Tevona vzw, Hasselt
http://www.tevona.be/kunstatelier

 


RADICAL HEARTS, Pé Vermeersch, choreografe - beeldend kunstenaar

Pé Vermeersch, choreografe en beeldend kustenaar voor kunstencentrum BELGIE.

Sinds 2001 wordt mijn werk in Vlaanderen door de vele danscommissies met de grond gelijk gemaakt. Het meest nefaste daarvan is niet dat ik daardoor met heel weinig middelen mijn aparte werk moest blijven maken, maar wel dat het totaal geen aandacht meer kreeg . De onuitgesproken regel geldt, wie geen subsidies krijgt levert geen interessant werk. Resultaat: geen correcte listings in het VTI, amper aandacht in pers en slechts heel weinig huizen die durven tegen de 'maintstream, uiterst subjectieve netwerken' in te gaan en programmeren wat de andere niet programmeert.

Gelukkig zijn er de zelfstandige, eigenzinnige denkers, die hun nek durven uitsteken, die zien welke artiest werkelijk een ander, kwalitatief discours heeft dan de massa's klonen van reeds bestaande vormen. Zo één is kunstencentrum BELGIE. Zonder o.a. hun goede financiële ondersteuning had ik mijn werk niet kunnen ontwikkelen.

'Blondes have no soul', absolute pionier in Vlaanderen , omwille van de evidente naaktheid, de abstractie, de sensibilteit, werd als allereerste door Kunstencentrum BELGIE binnengehaald. Het is een werk in 2001 gemaakt in gedanst in Japan, met daarna nog veel verschillende data en interesses vanuit Spanje, Frankrijk en later ook in vlaanderen tot en met 2011. Een werk zo puur, voorloper voor vele creaties die nu 'hot item ' zijn, dat het blijvend toonbaar is. Omdat het dans - en niet enkel het lichaam - voor de eerste keer vanuit een werkelijke abstraktie en sensibele complexiteit voorstelt.

Is dat niet wat een kunstenaar moet proberen te maken, een duurzaam diepgaand product, dat steeds relevant blijft ?

Dank u , kunstencentrum BELGIE !!!

'Bodies of lace', een creatie waar ik nu met een aantal topartiesten aan werk , laat twee 'textiele erfgoed technieken', kantklossen en de traditioneel tunesische klederdracht (bakhnoug) bron van inspiratie zijn voor hedendaags concert en performance. Een staalkaart van hoe westerse en niet niet westers cultuur ons kunnen verenigen, doorheen culturele produkten in een hedendaagse lijf en muziek. Lang voorbereid en aangezet in december 2015 in kunstencentrum BELGIE, vonden we nog dit jaar (2016) een korte residentie in De Werf te Brugge en wordt het werk in september geprogrammeerd zowel in Texture, Kortrijk als in Villa Romana, Firenze.

Dit werk is opnieuw aardig op weg om zich stapsgewijs verder te ontwikkelen en de nodige speeldata te vinden. Ook zonder een dossier bij de vlaamse gemeenschapscommissie ingediend. Maar dat kan niet als deze huizen er niet zijn om ons op weg te helpen.

Dank u , kunstencetnrum BELGIE !!!

Gedreven door mijn engagement in en met mijn kunst in de maatschappij, en als filosofe ben ik steeds blijven verder werken. Dankzij de steun en vooral het onafhankelijk denken van mensen als Jo Lijnen en zijn team kan ik het pad blijven effenen en breken om werkelijk naar notie te gaan van kunst die een nieuw mensbeeld voorstelt en nieuwe werelden samenbrengt.

Dank u , kunstencentrum BELGIE !!! om te hebben blijven investeren.

Maar vooral dank u, commissie om te zien hoe belangrijk het is om huizen te hebben die zelfstandig en eigenzinnig ondersteunen en programmeren.
Enkel dat komt een werkelijke diversiteit in ons kunstlandschap ten goede.
Blijf kunstencentrum BELGIE steunen. Voor kunstenaars die niet in de strakke netwerken binnen geraken én toch een kwalitatief discours hebben.
Ook voor de samenleving is een dergelijk huis van groot belang.

Pé Vermeersch

Pé Vermeersch / RADICAL HeARTS / Kortrijk
choreografe , beeldend kunstenaar
www.pevermeersch.com www.radicalhearts.be `

 

JOS HOLTAPPERS, frequent bezoeker, exposant, ad hoc assistent inkom, artiestenbegeleider Lou Reed ...

Kc BELGIE … waar te beginnen... Het meest legendarische waren The Boredoms voor mij.
Twee optredens over heel de wereld dat jaar : zaal BELGIE en hun thuisland Japan.
Voor de eerste keer dat ik het geluid hoorde dat de 'geboorte' van een zoon kon benaderen.

Met Psycic TV was ik er niet... daar heb ik de dag van vandaag nog spijt van. Een week daarna stierf de vrouw van de zanger.
De vrouw die als voorbeeld stond voor zijn uiterlijk. Zo jammer dat ik dit niet mocht meemaken…

Dan '24 Hour Party People' een docu film die een perfect tijdsbeeld gaf met wat er met het geld gebeurde na Joy Division.
Die avond ook een optreden van 'A Certain Ratio’, een avond die niet beter kon zijn, want hun konden getuigen, zij waren er onderdeel van.

The Orb... als jong volwassene een openbaring.
De headliner van PinkPop die dan zoveel jaar later opduikt op de drempel van kunstencentrum BELGIE.
Kan het beter ?

groeten!
Jos

 

KIM DUCHATEAU, striptekenaar, cartoonist, muzikant

Enigszins geschokken dat ik hoor dat Kunstencentrum BELGIE zou kunnen verdwijnen. Want daar gebeurde tenminste nog iets dat je op weinig andere plaatsen zag. Het aantal goede optredens en voorstellingen dat ik daar gezien heb. Teveel om op te noemen.
De allereerste Kraak-editie met groepen als Caroliner Rainbow en Smegma (ongezien, maar wel in Zaal Belgie!), optredens van Tuxedomoon, A Certain Ratio, R.Stevie Moore, Abattoir fermé, The Boredoms, Wire, Omar Souleyman, etc etc…

Ik heb er zelf ook heel vaak opgetreden, al van in het begin. Met alle groepen waar ik ooit in gespeeld heb, te beginnen met The Ketchup Cowboys in 1992. Mijn optreden met Kees van Kooten in 2007 door Het Grote Verlangen: in KC BELGIE kon en mocht het.
Geen pretentie, een uitstekende dienstverlening met de weinige medewerkers die ze hadden, behulpzaam, open van geest... en durf voor experiment.

Helaas is het, alweer, iets waar we al veel te weinig van hebben dat zou moeten verdwijnen.
Het is weer het avontuur dat het loodje zou moeten leggen.
Het gebeurt vaak de laatste tijd en maakt het landschap niet alleen monotoner maar vooral saaier.

Gent heeft zijn Vooruit, Brussel zijn Beursschouwburg, Leuven zijn Stuc, Hasselt zijn BELGIE.

Kim Duchateau
Striptekenaar, cartoonist en muzikant

 

JOHN DERICUM, architect en co-organisator, ex-vrijwilliger foyer

Wij waren zeer tevreden over de opkomst en de bezoekers van de filmvertoning 'La Loi du Mzrché' waren onverdeeld enthousiast over de locatie.
In onze groep is men het er over eens dat dit voor herhaling vatbaar is. Zien jullie het zitten dat wij, bijvoorbeeld in de maand juni, nog eens een filmvoorstelling organiseren? Wim suggereerde om dit eventueel de avond voor een filmvoorstelling van jullie te doen, omdat de zaal dan al klaar staat.
Eventueel op vrijdag 24 juni 2015, voor het kortfilmfestival op zaterdag 25 juni ?

Hoe staat het ondertussen met het subsidiedossier?
Heb je al beweging de zaak, om de beoordeling in het voordeel van Kc BELGIE om te buigen?

Alvast veel succes, groeten,

John Dericum,
Architect en mede-organisator

 

LEE RANALDO, US, Sonic Youth

Hello and nice to hear from you - sorry to hear of your difficulties - hope things are getting better ! I have performed at Culture centrum BELGIE in Hasselt on different occasions. To me this venue is one of the most welcoming and fostering of adventurious new music in Europe. I strongly urge your continued support of this venue - they are presenting work on the cutting edge of the music, art and culture scene.

It’s important to support such ‘smaller’ venues where artists can feel at home to develop and present new work in a supportive atmosphere. The combined situation of the now-expanded venue and the house in Hasselt to provide artist lodgings is a very special one. If venues like this cannot continue to operate it hurts the artistic community at every level of it’s development, from the obscure to the most popular. I urge your continued support and look forward to performing there again in the future!

Lee Ranaldo / New York City / March 2016.
Musician - Sonic Youth / The Dust …

 

PETRA HUYBRECHTS, vrijwilligster KcB

OPROEP aan ieder met een kloppend hart voor het alternatieve cultuurcircuit in Limburg.
KC BELGIE verdient het om (bovenaan) op de kaart te blijven staan voor muziek-, film-, expo- en theaterliefhebbers van het betere werk !
Samen ambitieus sterk... en op naar een gunstig rapport over de ganse lijn !

groeten,
Petra Huybrechts, april 2016
reeds jaren vrijwilligster bij Kc BELGIE

 

LIMBURGS MEMORANDUM, namens de hele provinciale kunstensector

De Limburgse sector kent nu al een paar stevige spelers als Musica, Z33, Het niet-stedelijk, Muziekodroom en KC BELGIE die een engagement willen opnemen om kennis te delen met kleinere organisaties in het veld. Ook voor de cultuurcentra is hier een rol weggelegd.

We zijn klaar voor een Limburgse kunstensector 3.0. En dat betekent: meer samenwerking binnen en buiten Limburg, meer de blik naar buiten. Het betekent ook: zelfbewust onze plaats opeisen in het internationale kunstenveld. Kortom, bewust ambitieus. Jonge sla wil groeien.

Het beleid op provinciaal vlak, de stedelijke beleiden, maar ook wij, de organisaties binnen het Kunstendecreet. Er zijn bergen werk te verzetten op vlak van publieksbetrokkenheid, op vlak van nationale en internationale uitstraling, op vlak van ruimte te creëren voor makers. Om initiatieven te laten groeien.

Download het memorandum >> Klik hier <<