INHERENT VICE

Regie: Paul Thomas Anderson (US/ 2014 / DCP / 148')
Cast: Joaquin Phoenix, Josh Brolin, Owen Wilson, Katherine Waterston, Reese WItherspoon …

* Beste actrice in een bijrol voor Katherine Waterston (SATELLITE AWARDS)
* Beste Screenplay (NATIONAL BOARD OF REVIEW)

Inherent Vice speelt zich af tijdens de jaren ‘70, die in Amerika gedomineerd werden door paranoia en de opflakkering van allerlei culten. Centraal staat de privédetective en drugsverslaafde sufkop Larry “Doc” Sportello. Hij wordt door zijn ex-liefje Shasta gevraagd om een listig complot tegen haar rijke minnaar Mickey Wolfmann te voorkomen. Net wanneer enkele nieuwe zaken verband lijken te hebben met Mickey, een berucht vastgoedmakelaar, verdwijnt Mickey plots spoorloos, samen met Shasta. Doc start een onderzoek, maar wordt ongewild meegesleurd in een complex web van intriges waarin hij zal kennismaken met een reeks eigenaardige seventies-figuren en een obscure cult:The Golden Fang. Absurde situaties volgen elkaar in sneltempo op en de plot springt geregeld van de hak op de tak. Maar wie het sterke acteerwerk en het visueel vernuft omarmt, zal merken dat deze film veel meer te bieden heeft dan een dwaas retrofestijn.

Anderson kan alweer rekenen op een sterrencast in topvorm. Door zijn dynamische manier van werken wist de regisseur een begeesterende sfeer te creëren, waardoor in het spel van de acteurs het beste naar boven werd gehaald. Joaquin Phoenix slentert rond als de gedrogeerde Doc. Met bakkenbaarden en vettige haarlokken lijkt hij wel de jonge versie van Jeffrey “The Dude” Lebowski en bevestigt nogmaals wat voor begenadigd acteur hij is. Ook Josh Brolin acteert uitmuntend als de corrupte detective Christian F. "Bigfoot" Bjornsen. Tot slot is er de verrasseend solide prestatie van nieuwkomer Katherine Waterston, die op de jongste Satellite Awards voor haar prestatie met de trofee voor beste actrice in een bijrol aan de haal ging !

PAUL THOMAS ANDERSON

Paul Thomas Anderson, de rotgetalenteerde regisseur die naam en faam maakte met ingewikkelde ensemblestukken (Boogie Nights, Magnolia, Kc BELGIE 1999), als tussendoortje een Adam Sandler-komedie schoot (Punch-Drunk Love, Kc BELGIE 2003), alvorens hij zijn grootste vorm bereikte met twee traag vertelde maar o zo intense karakterstudies (There Will Be Blood, Kc BELGIE 2007 en The Master, Kc BELGIE 2013). Nu waagt hij zich aan een zwarte komedie slash detectiveprent, gebaseerd op een roman van de onnavolgbare cultauteur Thomas Pynchon.

Zoals de regisseur in interviews volmondig beaamt, deelt Inherent Vice nogal wat kenmerken met cultklassieker The Big Lebowski van Joel en Ethan Coen: een vergelijkbare antiheld en plot, knipogen naar noir-klassiekers en anarchistische humor. Maar Andersons talent doet niet onder voor dat van de Coen Brothers. Bovendien geeft hij Inherent Vice een uniek karakter mee. Wanneer het verhaal op den duur steeds verder in wietdampen wordt gehuld, blijven de losse episoden met elkaar verbonden door een melancholieke ondertoon. Het verval, de desillusie na het hippietijdperk, blijft subtiel door de grappen heen schemeren.

‘Inherent Vice’ lijkt op het eerste gezicht complete nonsens, maar je hoeft niet zo diep te graven in deze opmerkelijke film noir om op een rijke goudlaag te stoten. (Ruben Nollet, COBRA)

Website: >> Klik Hier <<
Facebook event: >> Klik Hier <<