THE DUKE OF BURGUNDY


Regie: Peter Strickland (UK / 2015 / DCP / 105")
Cast: Sidse Babett Knudsen, Monica Swinn, Chiara D'Anna...

* Winnaar Philadelphia & Hamtons Filmfestivals 2014
           

 

Slechts enkele maanden nadat Hollywood het concept sadomasochisme grondig infantiliseerde in 50 Shades of Grey, levert regisseur Peter Strickland zowaar een volwassen, bedachtzame film af over hetzelfde onderwerp. Hoewel de kans klein is dat The Duke of Burgundy door evenveel mensen gezien zal worden: Stricklands uitdagende genre-spielerei is nét iets minder nadrukkelijk gericht op gibberende vrouwen en aanverwanten.

We maken in de film kennis met Evelyn, die als kamermeid werkzaam lijkt te zijn bij de dominante Cynthia. Evelyn moet op commando vloeren schrobben, voeten masseren en ga zo maar door. Al snel blijkt dat het gaat om een lesbisch stel, dat dit als rollenspel gebruikt. Cynthia is de oudere van de twee en lijkt de dominante door de rol die zij aanneemt in de erotische spelletjes. Maar langzaam maar zeker kom je erachter dat het juist Evelyn is die de regie in handen heeft. En hoe kinky hun interactie ook overkomt, de sleur begint in de vaste routine van de spelletjes te sluipen waardoor de liefde tussen de twee lijkt te doven.

Vanaf de openingscredits is aan de stijl duidelijk af te lezen dat dit een ode is aan de softerotische films van Europese cultregisseurs in de jaren zeventig zoals Tinto Brass. Het erotische gehalte krijgt een artistiek sausje, net als indertijd gedaan werd om geen problemen te krijgen met de censuur. Het resultaat is dat The Duke of Burgundy in elk opzicht een seventiesfilm lijkt te zijn, van het kleurenfilter tot de aankleding van de set, tot de melancholieke muziek van Cat's Eyes op de achtergrond. Naast dit interessante aspect zijn ook de rollen van de twee centrale vrouwelijke rollen dik in orde. Met name Sidse Babett Knudsen (tv-reeks: Borgen) zet een mooie acteerprestatie neer. Zij weet op treffende wijze met miniem spel te laten zien hoe Cynthia met steeds meer tegenzin in de huid kruipt van de dominante partner, en met afgrijzen moet aanzien hoe de sm de hele relatie overneemt.

Het eigenlijke dramatische conflict van The Duke of Burgundy is dus opvallend reëel: in welke mate ben je bereid om jezelf weg te cijferen voor je partner? Hoe lang wil je meegaan in fantasieën die je eigenlijk zelf niet deelt? Evelyn heeft een fantasiewereld voor zichzelf geconstrueerd, waarin Cynthia een zeer specifieke rol te spelen heeft: de scenario’s van hun rollenspelen zijn tot op de letter uitgeschreven en Evelyn heeft zelfs de nodige kostuums voorzien. Cynthia moet continu rondlopen in korsetten en strakke kousen, om perfect te passen in het mentale plaatje waar Evelyn haar bevrediging uit kan halen. Wanneer Cynthia op een bepaald moment door haar rug gaat en gewoon in pyjama in bed wil zitten, krijgt ze van haar vriendin te horen dat ze er onaantrekkelijk uitziet. The Duke of Burgundy ontwikkelt zich als een studie van een relatie waarin één van de twee partners zich volledig ten dienste stelt van de andere en er zo goed als niets voor terugkrijgt.

‘The Duke of Burgundy’ is alles behalve een gemakkelijke film. Maar de bedwelmende sfeer, de aantrekkelijke acteurs (Knudsens ogen!) en de ondeugende humor doen hem veel goed.
(Rubben Nolet, Canvas)

Lees het artikel uit KNACK - FOCUS van 1/10/15 >> Klik Hier <<

Facebook official: >> Klik Hier <<

 

 





 

 
 
 

DATUM:
za 3 oktober 2015

AANVANG:
20.00 u.

INKOM:
vvk Ticketmatic : EUR 5 (Leden BELGIE) / EUR 7

Kassa : EUR 6 Leden BELGIE / EUR 8