LEES DE RECENSIE OP BETA.CJP

De scène is nu een hoop spullen bij elkaar.
“Goed gedaan” vinden sommigen.
“Ik had het anders gedaan” denken anderen.
Er zijn er ook die niets vinden of denken.

Maar dan, wanneer alles verstomt en iedereen naar buiten gaat, dan komt ze, vroeg of laat. De vraag.

“Wat blijft er hangen?”

“Het ging over een pedofiel. Over rare Mariaverschijningen. Er was geen verhaal. Het ging over seks. Alles gaat over seks. Over Gerard Reve, heb ik ergens gelezen. Over dat er geen waarden meer zijn. Nu weet ik het zeker: plagiaat. ’t Was waarschijnlijk autobiografisch. Zou mijn moeder dit graag zien? ’t Heeft mij geraakt.”

En u?

Stel: U hebt uzelf herkend.
Teveel herkend om toeval te zijn.

Wat doet u dan?

Personal Tragedy speelt zich af in een darkroom. Drie personages gaan op zoek naar de vervulling van hun fantasieën en duiken daarom in de anonimiteit van een donkere ontmoetingsplek. Terwijl het publiek ondergedompeld wordt in een broeierige, seksueel geladen sfeer vol suggestieve prikkels, tasten de drie spelers elkaars persoonlijke verlangens af. Soms vinden ze elkaar, soms stoten ze elkaar af. En toch hebben ze elkaar nodig om hun perfecte scenario ten uitvoer te brengen. De vraag hoe het magische van hun fantasie kan blijven bestaan, ook al leren ze elkaar als personen - niet als seksobjecten - kennen, loopt als een rode draad door de voorstelling. Als uiteindelijk het licht ingeschakeld wordt, is de uitdaging compleet.

Personal Tragedy is een exploratie van het spanningsveld tussen seksuele fantasieën en de fysieke realiteit, geïnspireerd door het leven en werk van Gerard Reve. Voor mij zijn de voorstelling en de idee vrijwel even belangrijk en reëel als de tastbare werkelijkheid , schrijft Reve naar zijn vriend Matroos Vosch, die in tegenstelling tot hemzelf verschillende malen aangeklaagd is wegens aanranding van minderjarigen. Niet enkel beleeft Reve zijn (extreme) fantasieën voornamelijk in zijn werk, hij vindt ook vervulling in puur mentale, religieuze vervoering. Op die manier geeft hij aan zijn seksualiteit een 'hogere' betekenis. De idee dat ook darkroombezoekers op zoek zijn naar meer dan een quick fuck , maar misschien wel de ultieme liefde hopen te vinden, legt de link tussen beide werelden.

Theaterperformancegroep Ontroerend Goed verkent via individuele performances en zaalvoorstellingen de grenzen en codes van de podiumkunsten en maakt hiermee het theater toegankelijk voor de gevarieerde verwachtingen en smaken van een breed en divers publiek. De internationale prijzenregen die het gezelschap te beurt valt liegt er niet om. Vorig jaar won het gezelschap een Total Theatre Award en een Three Weeks Award op het Edingburgh Fringe Festival en een Fringe First Award op het Adelaide Fringe Festival met het individueel ervaringstheater 'The Smile Off Your Face' (kc BELGIE, 2004). Op de recente editie van het prestigieuze Theaterfestival van Edinburgh werden ze wederom gehuldigd, ditmaal met een Herald Angels Award voor innovatie en uitmuntendheid (Klik hier om het Cutting Edge artikel te lezen). Het gezelschap weet een groot publiek te bekoren met bijzonder theater. Met de nieuwe worp ‘Personal Tragedy’, waarin ironie hoogtij viert, gaat Ontroerend Goed nog een stap verder, een stap die u samen met hen kan zetten tijdens de première in kunstencentrum BELGIE !

DATUM: vr 17 (première) en za 18 oktober

AANVANG: telkens om 20u00

INKOM: