BROKEBACK

Douglas McCombs (TORTOISE)
Fender six-string bas
Noel Kupersmith (CHICAGO UNDERGROUND TRIO)
Staande bas, laptop


Brokeback is een zijproject van Tortoise, Pullman en Eleventh Dream Day bassist Douglas McCombs. Basgitaar en meer bepaald de typische klank van de Fender six-string bas, speelt vanaf de eerste Brokeback singles in 1997 een cruciale rol. McCombs wil zich ook losmaken van de strakke ritmische organisatie en bepalende structuur die eigen zijn aan het songmateriaal van de andere bands waarin hij speelt. Brokeback songs moeten ruimte bieden voor improvisatie en sfeer. Vanaf de eerste volwaardige cd ‘Field Recordings from the Cook County Water Table’ (1999) omringt hij zich met een schare muzikanten uit de Chicagoscene. De bassisten Noel Kupersmith (Chicago Underground Trio) en Josh Abrams (Town and Country) helpen McCombs om op basis van de lage registers de juiste toon te zetten, de Tortoise ritmetandem John McEntire en John Herndon zorgen voor een aanvullende maar niet dominante percussieve inbreng en de ijle cornetpartijen van Rob Mazurek (Chicago Undergound Duo,Trio... ) balanceren subtiel met de sporadische vocale steun van Stereolabs Mary Hansen. Op ‘Morse Code in the Modern Age: Across the Americas’ (2001) krijgen we een opvallend sfeervol en improviserend Brokeback te horen dat vanaf dan een volwaardig duo is met Noel Kupersmith als vaste tweede bassist en songschrijver. Maar het is de eerder dit jaar verschenen cd ‘Looks at the Bird’ die Brokeback het predicaat van ‘zoveelste Chicago zijproject’ definitief doet afschudden. McCombs en Kupersmith vormen een solide schrijvers duo dat avontuurlijke soundscapes en sfeervolle popsongs perfect weet te combineren. Douglas McCombs maakt zich te midden van de drukte rond de nieuwe Tortoise release vrij voor een aantal exclusieve Europese Brokeback concerten. Voor wie het meer dan geslaagde Brokeback concert op ‘Les Nuits Botaniques’ (2002) heeft gemist is dit een uitgelezen kans om Brokeback alsnog te (her)ontdekken.


http://www.thrilljockey.com

RADIAN

Martin Brandlmayr
Drum, percussie, computer
Stefan Németh
Synthesizer, computer
John Norman
bas


Radian is een telg uit de vruchtbare Weense muziekscene (de labels Rhiz en Mego en de überglitchers Pita en Fennesz zijn ondertussen gemeengoed geworden). Gesteund door Rhiz bezieler Christof Kurzmann (in kunstencentrum BELGIE te gast in oktober 2002) brengen Brandlmayr, Németh en Norman als Radian in 1998 hun eerste titelloze ep uit. Het samengaan van elektronische (samplers, computer en synths) en akoestische instrumenten (Bas, drum) en vooral het evenwaardig behandelen van klanken en ritmes, zorgt al vlug voor de nodige aandacht binnen de openbloeiende elektronicascene. Mego en Rhiz doen twee jaar later een gezamenlijke inspanning om Radians tweede release ‘TG11’uit te brengen. Op de internationale podia weten ze ondertussen te overtuigen met een opvallend sterke live act. In 2002 worden ze door het Thrill Jockey label opgepikt en geïntroduceerd aan het Amerikaanse publiek met de geslaagde cd ‘Rec.extern’. Het is uitgerekend deze plaat die de Europese pers en het publiek lijkt wakker te schudden. Rec.extern werd geproduceerd door ‘fan van het eerste uur’ John McEntire (Tortoise) die de sterke live dynamiek en de doorgedreven zin voor detail van Radian perfect wist vast te leggen.


http://www.radian.at

 

 
 
 

DATA za 4 oktober

AANVANG 20u00


INKOM € 7 (leden BELGIE) / € 9