THE NO-NECK BLUES BAND

 
The No-Neck Blues Band of NNCK, zoals ze het zelf graag afgekort zien, heeft lak aan de regels van de muziekbusiness. In tegenstelling tot bands met een zogenaamde trendy low-profile houding die ondertussen intergalactische bekendheid genieten is NNCK geen band van statements of poses. Muziek gaat voor alles en gaat zeker voor op het al dan niet bekend worden van de individuele leden. Dat zijn er acht als we Tamio Shiraishi’s geregelde sax-inbreng meerekenen. NNCK is al bijna 10 jaar actief als collectief met Manhatten als uitvalsbasis. Opnames van onaangekondigde concerten op onverwachte plaatsen als parken en daken en registraties van hun wekelijkse concerten/repetities maken het grootste deel uit van hun gestaag groeiende discografie. Het is de release van ‘Sticks And Stones May Break My Bones But Names Will Never Hurt Me’ op wijlen John Fahey’s Revenant label die NNCK internationale erkenning oplevert. Opgenomen in een echte studio met Jerry Yester (werkte met o.a. Tom Waits en Tim Buckley en speelde in Lovin’ Spoonful) als producer werd ‘Sticks en Stones...’ een van de meest beklijvende releases van 2001. Hoewel referenties naar Beafheart, Sun Ra, Can of Albert Ayler nooit ver weg zijn haalt NNCK hier een sonische tour de force uit die heel wat weerklank losmaakte in muziekland. Herkenbaar en toch bevreemdend en origineel, verrassend melodisch maar tevens heerlijk abstract, improvisatorisch maar evenzeer organisch gestructureerd... het zijn slechts enkele opvallende kenmerken van The NNCK aanpak. Gezien NNCK’s aversie voor promotie is het aan ons om u diets te maken dat een No-Neck Blues Band concert een niet te missen gebeurtenis is. Naast het feit dat er zopas een nieuwe NNCK release genaamd ‘Intonomancy’ op hun eigen Sound@One label is verschenen citeren we graag de opgemerkte (met een welgemeende knipoog) uitspraak van Sonic Youth’s Thurston Moore over NNCK: “The greatest band ever in the history of the universe”.
 
http://www.revenantrecords.com
 
 
GRAHAM CLARCK
 
De Engelse Jazzviolist Graham Clarck stelt sinds 1982 zijn elektrische viool ten dienste van diverse bands en artiesten als Gong, Daevid Allen, Lamb, Jah Wobble, 808 State en Keith Tippet. Geen wonder dat de invloeden van jazz, psychedelica, rock en improvisatie zijn solowerk stevig kleuren. Via zijn rijke toon en uitzonderlijke instrumentbeheersing loodst Clarck de luisteraar achteloos doorheen een sterk geschakeerd klankenpalet.
 
 
http://www.grahamviolin.com/
 
 
 

 

 
 
 

za 17 mei

AANVANG: 20u00

INKOM: EUR 7 (leden BELGIE) / EUR 9