T I M E T A B L E


C A F E
17u00 - 17u30 Opening en onthaal 
17u30 - 24u00 Permanent café
+ DJ Freya Konings
+ kortfilm over vrouwenemancipatie

C O N C E R T E N
<click voor info>
20u10 - 20u50 ANNELIES MONSERE & WIM LECLUYSE (B)
backing vocals : RIVULETS (US)
22u10 - 22u40 LOOBKE & HANS OLO (B)
22u45 - 23u45 MASKESMACHINE (B)

W O R K S H O P S
<click voor info>

17u30 - 18u15 ‘SALINAS FLAMENCAS’ met ELKE ‘LA ELQUITA’ MATTHYSSEN (dans), LA INA (zang) en JUAN DE JEREZ (gitaar):
Flamenco demonstratie & workshop
18u30 - 19u50 FRIE LAVELLI: Dansworkshop : 'de 5 ritmes'
(Innerlijke Danser)
21u10 - 21u55 Flamenco : tweede sessie

T E N T O O N S T E L L I N G E N
<click voor info>
17u00 - 24u00 fotografie: Academie Hasselt
installaties: Limburgse vrouwenorganisaties
schilderijen: BILGIN KAZLI

18u15 - 20u10 "EEN ANDER ZIJN GELUK"
Regie: Fien Troch(B / 2005 / 97’ / 35mm)
met inleiding en pauze
20u30 - 22u20 "EEN ANDER ZIJN GELUK" - tweede vertoning

D E B A T

<click voor info>
20u00 - 21u00 'De vrouw in Europa'
debat met vrouwelijke europarlementsleden

 

organisatie: Dienst Gelijke Kansen Provincie Limburg, Limburgse Vrouwenraad
en Stad Hasselt i.s.m. Kunstencentrum BELGIE

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 



LIVE CONCERTEN:

LOOBKE & HANS OLO (B)

Loobke (Lobke D’Hespeel) en Hans Olo van de Portables weven donkere melodieën en onverwachte motieven tot een melancholisch klanktapijt.

LOOBKE (gitaar, bas, keyboard, drums en zang)
Lobke D'Hespeel is frontvrouw van de Brugse post-rock groep Mote, houdt de Gentse soundtrack componeurs Harker samen met gitaar en speelt onder de naam Loobke solo. Loobke is Lobke met veel loops. Een simpele loopmachine, een gitaar, een geërfd keyboard en wat knutselgerief is voldoende voor haar. Donkere, melancholische melodieën uit de versterker en hersenroersels in de micro. Vroeger opereerde Loobke onder de naam Gush en klonk ze als Cat Power. Samen met 1M54 vormde ze Breezer en dat klonk als Movietone. Nu is ze Loobke en klinkt ze ook als Loobke: de meest sexy vrouw-gitaar combinatie in België ! Op www.sundaysinspring.net kunt u terecht voor haar jongste charmes met de cd 'Water and Boots'...

INFO CD : http://www.derives.net/sis/releases/loobke_waterandboots.html
DOWNLOADS via : http://www.archive.org/audio/audio-details-db.php?collection=sundaysinspring=sis03
FOTO’S : http://www.storing-zine.net/feature.php?id=27 of http://www.rhaaalovely.net/index2.php?tabindex=21=4#photo

HANS OLO (De Portables, drums, gitaar)
Hans Olo is eigenlijk een ware one-man-band die verschillende loops en drumpatronen door elkaar roert tot een overtuigend geheel dat zich muzikaal nestelt ergens in de buurt van bands als The For Carnation, Aerial M en Pan American.. Een overweldigende inspiratiebron voor collega-muzikanten, en een belevenis die je niet snel zal vergeten.




ANNELIES MONSERE (piano, gitaar)
& gastmuzikant Wim Lecluyse (gitaar, xylofoon)
+ Backing vocals : RIVULETS (US)

CD-bespreking Kindamuzik.net : cd HELDER (BlueSanct/Konkurrent) :
Haar wortels liggen in België, maar intussen opereert Annelies Monseré al een tijdje vanuit Hilversum. Na een cassette, een single en enkele gelimiteerde cd-r’s voegt ze nu met 'Helder' een volwaardige cd aan haar oeuvre toe. Daarvoor gaat ze met BlueSanct, het label van Michael Anderson (beter bekend onder de naam Drekka), in zee. Met Drekka deelt Annelies Monseré de warme, ingetogen muzikale sfeer. Maar daar houdt de vergelijking op, want haar muzikale werkstukjes klinken niet bepaald lo-fi. Neen, de weinige instrumenten die opduiken worden vooral functioneel ingezet en zorgen voor ijle melancholie. Her en der weerklinken cello, gitaar, melodica en xylofoon, maar nooit weerklinkt één noot teveel. Monseré herleidt de nummers tot een absoluut minimum en daardoor is Helder heel erg intiem geworden. ‘We’ll dance’ brengt je al meteen in de sfeer. Minimale pianoaanslagen worden voorzien van haar hoge en uiterst aangename stem, die zich al snel als het centrale element profileert. De warmte waarin haar stem zich wentelt doet onwillekeurig aan Jessica Bailiff denken, toevallig ook meteen de dame waarmee ze in juli enkele concerten in Noord-Amerika zal geven. Door steeds andere klemtonen te leggen heeft Monseré van Helder een heel gevarieerd album gemaakt, waarbij het vooral de eenvoud is die een, haast hemelse, melancholie tot haar recht laat komen. (tekst: Hans van der Linden http://www.kindamuzik.net/article.shtml?id=9971
http://www.annelies-monsere.tk




MASKESMACHINE (B)

Drie maskes en ne gast, geshaked tot een ritmisch en melodisch fris audiovisueel geheel. Maskesmachine is een Antwerp allegaartje met een hoogst origineel 'gebricoleerd' muziekrepertoire. De melodieuze Antwerpse klanken van het geflipte drietal worden ritmisch en melodisch verrijkt en gespijst met acrobatiek, dans en beeld. Drijfveer:”de nood aan orde in de veelheid aan impressies uit de urbane leefwereld en omgeving; het bevorderen van de circulatie tussen geestelijke en ruimtelijke ordening is daarbij dus de hoofdpreoccupatie, hormonale harmonisatie het bindmiddel.” Het allereerste afgewerkte maskesmachine-product is tandgare en dansklare mini-rock’n roll. Teksten werden liedjes na langdurig fermenteren en zorgvuldig selectioneren. De maskes kropen de studio in onder deskundige begeleiding van Tom Pintens (Zita Swoon, 2000 Monkeys). Het resultaat is 'Plaktang', de eerste mini-cd die in april door Lowlands werd uitgebracht. 'Plaktang' is een reisverslag van de trip die maskesmachine maakte sinds de oprichting in 2000. De teksten en bewegingen verhuisden van de straat naar de keukentafel en van de living naar het tankstation Superservice in de Antwerpse Paleisstraat, de lokatie waar de Plaktangshow voor het eerst vorm kreeg. Het recept bleek aanstekelijk: maskes, paskes, kleine percussie- en snaarinstrumenten (ukulele, charango, viool, castagnetten) en beats. Charmant en irritant. Later kwam een contrabassist met wals-musette-roots de gezelligheid bevorderen. Op het podium staan nu 3 maskes en ne gast, want wat is nu een maskesmachine zonder gast, dat is gelijk ne schrift zonder kaft, nen otto zonder naft.

 




WORKSHOPS:

FRIE LAVELLI - DANSWORKSHOP "5 Ritmes"

"Doen waar je van houdt, daar word je goed van..."

5 ritmes dansen kan een meditatie zijn, waarbij we onszelf en onze energie volgen. Je kunt het ook zien als een goeie lichaamsgymnastiek. Het kan ook gewoon een fijne ervaring zijn. In plaats van stappen te volgen heeft elk ritme een verschillend energieveld waarin je je eigen expressie kan vinden. Elk ritme is een leraar en je kan verschillende en soms zelfs ongekende aspecten in jezelf ontmoeten naarmate je dans zich ontvouwt. We leren op een andere manier bewegen dan onze gewone danspasjes en maken daardoor nieuwe energie vrij.
Wat zijn de 5 ritmes?? Gabrielle Roth bracht deze ritmes in kaart, na jarenlange observatie van duizenden dansende mensen. Haar werk verspreidde zich al snel over de hele wereld. In 2001 werden voor het eerst Belgische docenten opgeleid waaronder Frie Lavelli. De 5 ritmes? zijn een plan tot heling van je lichaam, je hart, je geest, je ziel en je spirit, het is een levenslange weg van zelfontdekking en een pad tot ontwaken. In plaats van stappen te volgen heeft elk ritme een verschillend energieveld waarin je je eigen expressie kan vinden. Elk ritme is een leraar en je kan verschillende en soms zelfs ongekende aspecten in jezelf ontmoeten naarmate je dans zich ontvouwt. In de '5 ritmes' leer je op een andere manier bewegen dan onze gewone danspasjes en maak je daardoor nieuwe, ongekende energie vrij.
De 5 ritmes :
  - het vrouwelijke ritme in vloeiende bewegingen,
  - het mannelijke ritme van het hart in staccato,
  - het wilde kind dat loslaat in chaos,
  - het evenwicht weergekeerd via lyrisch,
  - dans van de ziel in stilte.
http://www.innerlijkedanser.be




‘SALINAS FLAMENCAS’
met ELKE ‘LA ELQUITA’ MATTHYSSEN (dans), LA INA (zang) en JUAN DE JEREZ (gitaar)

DANSWORKSHOP & DEMONSTRATIE : "FLAMENCO"


Een klassieke balletopleiding kreeg Elke Matthyssen bij Jaak Van Luyt in Antwerpen. Later studeerde ze gedurende 5 jaar klassieke Indische dans (Bharata Natyam) bij Jetty Roels, door wie ze bovendien werd ingeleid in de pedagogie van het dansles geven. In 1993 begon ze zich te verdiepen in de flamenco. Haar eerste lessen volgde ze bij Monolo Montes en later ook bij Sofia Yerro en Antonio Martinez. Masterclasses volgde ze zowel in België als in Spanje bij o.a. Carmen Cortès, Isabel Bayon, Belen Maya, Joaquin Grillo en Mercedez Ruiz. Sinds 1996 treed ze geregeld op met verschillende groepen waaronder Canela y Caña uit Menen. In 1998 ging ze met de groep Color Caliente op toernee in Polen. Ze is ook te zien als danseres in de film ‘Gaston’s War’ van Robbe De Hert. Sinds 2003 is ze vaste danseres in de voorstelling ‘Nicolaes Cleynaerts’ van Michel Gillain. In 2000 begon ze workshops te geven o.a. in de culturele centra van Lokeren, Bornem (Ter Dilft), Tielt (Gildhof) en het Centre Culturel de Seclin (Frankrijk) en sinds 2003 geeft ze wekelijks les in vzw ‘Lunar’ in Antwerpen.

 



TENTOONSTELLING:

BILGIN KAZLI: Schilderwerken

De Turkse Bilgin Kazli (°1983 Istanbul) verblijft op dit ogenblik in Hasselt in het kader van een uitwisselingsproject tussen de Marmara Universiteit (faculteit voor Schone Kunsten) en de Provinciale Hogeschool Limburg. Haar werk is geïnspireerd op de erbarmelijke toestand van heel wat vrouwen in landen met een fanatiek religieus regime. Onderdrukte vrouwen die geen eigen keuzes kunnen maken, die geen vragen mogen stellen... die niet mogen uitmaken wat goed is voor henzelf of hun omgeving. De heftige, soms schreeuwerige dan weer desolate werken -steevast geschilderd op grote rollen bruin inpakpapier- zijn een regelrechte aanklacht en getuigen van vrouwelijke pijn, verdriet en wanhoop over het 'niet mogen zijn'.

- Foto-expo : in samenwerking met de Stedelijke Academie Hasselt

- Objectinstallaties : in samenwerking met Limburgse vrouwenorganisaties

- Boekenstands !

FILM:

"EEN ANDER ZIJN GELUK"
Regie: Fien Troch

(B / 2005 / 97’ / 35mm)

Cast : Ina Geerts, Johanna ter Steege, Natali Broods, Peter van den Begin, Jan Decleir, Johan Leysen, Josse De Pauw

'Een ander zijn geluk' speelt zich af in een klein dorp. Op een koude winterdag wordt een kind overreden en voor dood achtergelaten. Christine, een gescheiden moeder die de draad van haar normale leven weer probeert op te pikken, ontdekt het dode jongetje. Maar wanneer de politie arriveert, is het reeds weggestroomd met de rivier... en de politie lijkt haar niet te geloven. Christine is niet meer zeker van wat ze gezien heeft. Wanneer ze ontdekt dat er echt een kindje is overreden, begint ze zich schuldig te voelen, alleen met haar spookachtige herinnering en omringd door mensen met elk een mening over het drama. Alles wordt nog erger wanneer ze ontdekt dat ze de familie van het slachtoffer beter kent dan ze zou willen.

De film gaat niet alleen over Christine maar verhaalt de emoties van iedereen die erbij betrokken is. Al deze verhalen zijn in elkaar verstrengeld. Het dorp is in de ban van het drama. Ze lijken te ontwaken uit een diepe winterslaap. Eindelijk gebeurt er nog eens iets en weten mensen weer over wat te praten. Enkel Christine kan of wil niet praten over wat ze die bewuste avond heeft gezien. Parallel met het politieonderzoek, begint de familie van het slachtoffer haar eigen zoektocht naar de waarheid. Christine realiseert zich dat ze een cruciale getuige kan zijn in deze zaak maar vindt het nog steeds moeilijk om te spreken. Hoe langer de zoektocht naar de moordenaar duurt, hoe meer mensen gekwetst worden

Op het International Thessaloniki Film Festival (Griekenland) werd deze Vlaamse film "Een Ander Zijn Geluk" van Fien Troch bekroond met de Gouden Alexander, de prijs voor Beste Film. Behalve deze hoofdprijs won de film nog andere belangrijke prijzen: Ina Geerts die de hoofdrol vertolkt sleepte de prijs voor Beste Actrice in de wacht, ook het scenario van de film werd bekroond en Natali Broods kreeg een speciale vermelding. http://www.eenanderzijngeluk.be

http://www.eenanderzijngeluk.be

DEBAT:
Hebben Europese wetten en besluiten invloed op het glazen plafond, de loonkloof, geweld in het gezin, de onevenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen in besturen? Vrouwelijke europarlementsleden debatteren over de gevolgen van de Europese besluitvorming op het leven van de vrouw.

 
 
 

DATUM: di 7 maart

AANVANG 17u00

INKOM GRATIS (inschrijvingen workshops, film en debat ter plaatse !)