'een requiem voor alle dode kinderen'

 

 

Auteur: Michel Tournier
Tekst & spel: Carl Ridders
Coach: Stef Driezen


Diep in het woud, in het moerassige veen, leeft de Elzenkoning die kinderen meelokt om 's nachts duistere reidansen uit te voeren. Het aloude sprookjesthema van het monster dat kinderen ontvoert, wordt wel heel concreet in de biecht van Abel Tiffauges: een volwassene die zijn eigen onverwerkte kinderleed op zijn schouders wil dragen en daardoor geobsedeerd raakt door kinderen. Zijn obsessies voeren hem naar zijn noodlot, dat door hem zelf als onontkoombaar wordt ervaren. Na een arrestatie vanwege de vermeende verkrachting van een jong meisje, komt hij in 1939 in Duitsland terecht en wordt krijgsgevangen gemaakt. Later wordt hij overgeplaatst naar een door de SS gedreven opleidingsinstituut waarvoor hij jongens moet ronselen. Laverend tussen onschuld en perversie, ziet hij met verbazing en huiver hoe zijn zuiverste bedoelingen zich omkeren naar het kwade.

De mythische romans van Michel Tournier (Parijs, °1924) verbaasden de literaire scène op het juiste moment. Hij liet het modernisme voor wat het was en zocht zijn inspiratie in de fantastische verhalen, oude mythes en legenden die hij vanuit een eigen gezichtspunt verwerkte en vertelde. Drie jaar na zijn eerste roman verscheen De Elzenkoning die hem in 1970 de prestigieuze 'Prix Goncourt' opleverde. Het verhaal combineert de mythes van Sint-Christoffel (de Christusdrager) en de Elzenkoning (De Kinderlokker en Moordenaar), tegenover de achtergrond van Oost-Pruisen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tourniers parodiërende en bijwijlen verontrustende romans kunnen het best aanzien en gelezen worden als een commentaar op onze hedendaagse maatschappij, gebaseerd en gevoed door oude verhalen en mythologie.

De Elzenkoning werd sinds zijn eerste publicatie herhaaldelijk vertaald en uitgegeven en werd in 1996 verfilmd door Volker Schlöndorff met John Malkovich in de rol van Abel. Carl Ridders -gekend van zijn film- en televisiewerk (Het Sacrament, She Good Fighter, Witse, Aspe...) en theaterwerk (Woestijn 93, Het Toneelhuis, Theater Zuidpool...)- en het jonge gezelschap Barre Weldaad o.l.v. Stef Driezen sloegen de handen in elkaar om de essentie van dit lijvige verhaal te vertalen naar het theater. Het levert een opmerkelijke productie op die de toeschouwer niet onbewogen laat. Zowel met Ars Amatoria ('99) als met Gruwel Peter (2003) liet Barre Weldaad in kunstencentrum BELGIE al een sterke indruk na. Nu opnieuw te gast met De Elzenkoning, een historisch-actuele voorstelling in het post-Dutroux tijdperk, waarover Koen Van Keer van Zone 03 het volgende optekende: "Carl Ridders laat in zijn meest duistere kaarten zien: een crescendo zowaar. Dit is een requiem voor alle dode kinderen".

http://www.theaterproducties.be/theater/barreweldaad/elzenkoning.htm



VOOR GROEPEN OF SCHOLEN (MENSWETENSCHAPPELIJKE RICHTINGEN A2 OF LAATSTEJAARS A1) KAN ER OP DONDERDAG EEN NAMIDDAGVOORSTELLING WORDEN OPGEZET. INFO VIA BELGIE !

 

 
 
 

DATA: do 7 oktober (O.V.!) en vr 8 oktober


AANVANG: telkens om 20u00

INKOM: EUR 7 (leden BELGIE) / EUR 9
RESERVATIE GEWENST!