Kunstencentrum BELGIE presenteert een unieke tweedaagse met en rond het gezelschap ABATTOIR FERME met o.a. Tine Van den Wyngaert (Het Geslacht De Pauw). Op de agenda staan hun twee nieuwste horrorproducties, gekoppeld aan marathon-vertoningen van weird filmmateriaal (DISINFORMATION) waaruit het gezelschap inspiratie putte. En laptopmuzikant Pepijn Caudron (aka KRENG), sedert vorig jaar vast lid van het gezelschap, brengt samen met gitarist Thijs Louis een exclusieve live-set.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


+ concert KRENG (B)

+ underground filmreeks
DISINFORMATION part II
regie: Richard Metzger (US / 2004 / 240' / DVD)
met o.a. Kenneth Anger, Marilyn Manson...

 

 

LIFE ON THE EDGE
Regie: Stef Lernous
Spel: Kirsten Pieters, Joost Vandecasteele (oa. Eiland Nieuwe Stijl, Action Malaise), Griet Boels (oa.Theater Stap, speelde in "Antigone" bij Theater Antigone), Nick Kaldunski.

Abattoir Fermé trekt dit keer voluit de Art Brut-kaart en ging daarvoor te rade bij het leven en werk van Adolf Wölfli. Deze gek, kunstenaar en vermeende pedofiel bracht de helft van zijn leven door in een isolatiecel van een psychiatrische inrichting. Daar schreef, schilderde en componeerde hij een kolossaal oeuvre bij elkaar..

Met Life on the Edge inspireert Abattoir Fermé zich aldus op de 'outsiderkunst' en belandt daarmee op het fascinerende terrein van de zonderlinge kluizenaar die -vaak onbewust- een kunstenaar blijkt te zijn. De outsider-wereld is een universum waarin Waanzin en Genialiteit buren zijn: een zolderkamer van stiekeme schriftjes, curieuze tekeningen, pseudo-wetenschap, complexe kosmosbeelden en onuitsprekelijk mooie artistieke creaties. Abattoir Fermé maakte met 'Life on the Edge' een voorstelling die een aantal thema's van de outsider art vrijuit interpreteert en binnen een ruimere context plaatst: die van kunst, creativiteit en de fantasie. Hoe overleef je je eigen hoofd en werkelijkheid tussen zes miljard andere hoofden die elk hun eigen kleine realiteit scheppen?

 


Over Abattoir Fermé…
 
Van bij haar ontstaan in 1999, was één van de belangrijkste doelstellingen van Abattoir Fermé om originele materie en nieuwe vormen van dramaturgie te onderzoeken. Enerzijds werd die bekommernis ingegeven door de levenloze toestand van het Vlaamse theaterlandschap, anderzijds voelden de vier kernleden Stef Lernous, Tine Van den Wyngaert, Nick Kaldunski en Joost Vandecasteele zich verbonden door een diepe fascinatie voor alles wat 'afwijkt van de norm'.

De gezamenlijke interesse voor 'het andere' resulteerde in een twintigtal producties. Vormelijk viel vooral de voorliefde voor het groteske en het escapistische op, inhoudelijk waren er obsessies met thema's als de rand van de maatschappij (Het Hof van Leyden en Afzien), de pathologie (De Regels van het Goor), de maakbaarheid van de neoliberale samenleving (dial H for ....*), en identiteit (Galapagos). Aan de grondslag van al deze projecten ligt bovenal de idee dat er in de huidige samenleving een ongezonde, haast pathologische preoccupatie met 'normaliteit' bestaat. Tegen deze ideologische achtergrond ziet Abattoir Fermé het dan ook als haar missie om theater te creëren dat zich door zijn eigenzinnige vorm, materie en dramaturgie laat omschrijven als een dissidente stem binnen de dictatuur van de uniformiteit.

 

 

+ concert KRENG (B)
Pepijn Caudron (laptop)
Thijs Louis (gitaar)


Vorig jaar werd Kreng opgenomen in het Abattoir. Hij maakte de score voor 'Life on The Edge' en zal meewerken 'Indie', hun laatste produktie voor dit seizoen. Het werk van Kreng draait rond de contradictie van koud digitaal en warm analoog geluid. Bevroren geknetter, filmische blazers en kleine feedbackgolven worden in een verhalende structuur gegoten. Eerder maakte Kreng al muziek voor Les Ballets Du Grand Maghreb en Het Paleis. Bij dit laatste huis componeerde hij in
samenwerking met een big band en een gitarist de score voor 'Hamlet' (nu nog steeds op tournee door Vlaanderen). Voor Kunstencentrum BELGIE heeft hij deze compositie omgebouwd tot een mini-concert. Gedurende een 40-tal minuten zal hij samen met Thijs Louis op gitaar de Hamlet-score uitkleden tot op het bot.

 


+ underground filmreeks
DISINFORMATION part II
regie: Richard Metzger (US / 2004 / 240' / DVD)

Disinformation bundelt aan de hand van portretten, interviews en reportages een aantal obscure stemmen uit de underground en de counterculture, waar genialiteit, waanzin, creativiteit en paranoia vaak wel heel dicht bij mekaar liggen. Disinformation was bedoeld als Tv-reeks, maar werd door Britse Tv-bonzen al na een aantal afleveringen 'off the air' gehaald wegens té weird: robotseks, handleidingen tot het bouwen van een tijdmachine, filosofieën over serial killers, performance artists, zwarte magie en ultra weirdness galore.
Hoe ver moet je gaan om te ver te gaan? Disinformation ondervond dit toen hij zijn eigen Tv-serie, met gastheer Disinfo medeoprichter Richard Metzger, op “UK’s Channel 4 TV network” uitbracht. Het eerste seizoen was vreemd genoeg gepland na Ally McBeal en bracht het hoofd van een aantal fans op hol met een opvallende voorstelling in prime time met tweeslachtige porno en seksslaven. Ook al was de ongewone en mysterieuze Tv-reeks een schot in de roos en een onmiddellijke klassieker, toch hebben de Britse Tv-bonzen al na een aantal afleveringen de uitzending van de serie stopgezet omdat het té weird werd.
(De hit werd opgekocht door Sci-Fi Channel in the US, doch nooit door hen uitgezonden).
 
Disinformation heeft de Tv-show in een set van 2 DVD’s uitgebracht. Een echte must voor iedereen met zelfs het kleinste beetje interesse in outsider music & art, samenzweringspolitiek en extreme porno. Kunstencentrum BELGIE toont in twee delen van 240’ een samenvatting die wordt voorgesteld door monochromatic hipster Richard Metzger.
 
De documentaire film met meer dan 6u kijkplezier bevat ook extra features die nog nooit eerder vertoond werden. Met o.a. bekende figuren zoals de ‘shock rocker’ Marilyn Manson, Robert Anton Wilson, Joe Coleman, de underground filmmaker Kenneth Anger, Grant Morrison de stripgenie, Adam Parfrey, de populaire mediaverslaggever Douglas Rushkoff (Media Virus), Kembra Pfahler (and the Girls of Karen Black) aan het woord en nog veel meer !

http://www.disinfo.com/site/displayarticle51.html

 

 
 
 

DATUM:
za 26 maart
AANVANG: 20u00

INKOM:
dagticket:
EUR 7
(leden BELGIE) /
EUR 9

weekendticket (vrijdag 25 maart èn zaterdag 26 maart):
EUR 10
(leden BELGIE) /
EUR 12

RESERVATIE
GEWENST!