Foto ‘Bombed shell falling’: Lieven Herreman in de Voorkamer, Lier / copyright Merlin SPIE

 

 

 

 




Foto: Frederic Vercruysse o.l.v. Lieven Herreman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




KRIS VERDONCK (B)

performance/installatie
RAIN


‘De eerste engel klonk en daar kwam hagel en vuur, die met bloed vermengd worden en zij werden ter aarde geworpen; en een derde van de aarde werd verbrand en een derde van de bomen werd verbrand en alle groen gras werd verbrand.’
Openbaring 8:7

Een vuurregen. In een donkere ruimte vallen druppeltjes vuur in water. Op het eerste zicht lijken de druppels op vuurvliegjes die uit de hemel vallen. Kleine blauwe lichtjes verschijnen en verdwijnen dan terug in de duisternis.

Concept : Kris Verdonck
Dramaturgie :
Marianne Van Kerkhoven
Techniek: Raphaël Rubbens, Marc Depauw Productie: STILLLAB vzw
Coproductie Kaaitheater (Bruxelles/Brussel), KunstenFESTIVALdesArts, Festival La Bâtie (Genève) - Uitvoerend producent : Margarita Production - Met de steun van: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Performer, theatermaker en beeldend kunstenaar Kris Verdonck debuteerde met ‘Ex est enz.’ (1994) in kunstencentrum BELGIE, wist te verrassen met zijn Tutorial-reeks (kc BELGIE 2002), creëerde een hoogtepunt tijdens het KunstenFestivaldesArts met de installatiereeks ‘5’ (een coproductie van de Beursschouwburg en kc BELGIE 2003) en bestendigde de grootstedelijke en internationale belangstelling voor zijn werk met ‘Catching Whales Is Easy’ (kc BELGIE 2004). Sinds 2005 is zijn werk te zien in het Brussels Kaaitheater en in afwachting van zijn uitdagende ‘Hologrammen’-project i.s.m. kunstencentrum BELGIE, Beursschouwburg Brussel en Showtex voor 2008 presenteert hij nu de perfromance/installatie Rain. RAIN is de eerste installatie uit een serie met als uitgangspunt ‘het einde van de wereld’ vanuit verschillende standpunten: de apocalyps als een christelijk idee met sterke surrealistische ideeen. Of de realiteit: de klimaatveranderingen als gevolg van vervuiling. De mensheid is geëvolueerd tot een vreemde in zijn eigen natuurlijke omgeving. De installatie zelf is de moeilijke balans tussen een gecontroleerde machine en een instrument dat op de rand staat van vuur te vatten. In deze balans vindt de installatie zijn
poëtische kracht.

http://www.margaritaproduction.be/_NL/KRIS_
VERDONCK/RAIN/INTRO.html

 

merlin SPIE (B)
performance
BOMBED SHELL FALLING
+
video
MASTURBATED CUPIDITY

Merlin Spie vergiftigt zich met de beklemmende hiaten van onze cultuur totdat ze bijna stikt. Tijdens een performance tracht ze dat wat energie opzuigt qua intensiteit op te drijven en vanuit het volkomen andere, om te buigen en te transformeren tot iets dat energie geeft. Dit maakt haar werk volstrekt dubbelzijdig. Ze toont enerzijds wat onze cultuur bij een individu kan aanrichten en laat anderzijds ruimte voor datgene wat vreemd is aan onze actuele cultuur, maar wat wel, hetzij van op de kantlijn, energie kan toedienen aan getroffen gebieden in een individu annex een samenleving.

Merlin Spie verbeeldt in haast al haar werken de eenzaamheid en de noodzaak aan menselijk contact. Het aspect van verstikken en opnieuw kunnen ademen is een terugkerend gegeven in haar performance-installaties. Ze ademt door duikersapparatuur en is in een omhulsel ingekapseld. De kunstenares zei ooit: ‘het kleine, het mooie wordt ingekapseld of anders gezegd de dingen die ons leefbaar houden en moeten worden gekoesterd, worden vernietigd’. Door het verstikkende in zijn totaliteit in te ademen, kan er opnieuw energie vrijkomen. Merlin Spie begeeft zich op de rand van het ondraaglijke, om opnieuw draaglijk te kunnen maken. Ze schept via haar performancekunst een hernieuwd evenwicht dat troost kan bieden. (bron: Sofie Van Loo)

http://www.margaritaproduction.be/_NL/
MERLIN_SPIE/INTRO.html

 
BOMBED SHELL FALLING
‘gebombardeerd, afvallig en leeg omhulsel’

Een performer en een lege polyester figuur representeren twee individuen die invloed hebben op de elkaar. De horizontale figuur drukt de rechtopzittende figuur achterover, de liggende figuur zorgt voor ruimtelijkheid, openheid, schoonheid. Hun hoofd is samengebracht, als geestelijke samensluiting. Zitten is anders dan liggen-zweven, vertikaal en horizontaliteit. De lichamelijke aanwezigheid, en de lege holten. De connotatie met het gesuis van een zeeschelp, en de verstrikking van het hoofd in het brein van de holte. Het idee komt van de implosie van een gezinsstructuur, de teloorgang ervan. Het verdwijnen van deze essentiele bouwsteen resulteert in een onevenwichtige maatschappij.

Productie dankzij: SPIE-Willebroek - Voorkamer-Lier - Vlaamse Gemeenschap-Brussel
Foto ‘Bombed shell falling’: Lieven Herreman in de Voorkamer, Lier / copyright Merlin SPIE

 

MASTURBATED CUPIDITY

‘zelfbevlekte hebzucht’

De volwassene hangt doelloos met armen naar beneden, zonder fut, zonder bescherming, diagonaal (45° = totale onrust), destabiel, gevangen, omsloten, niet herkenbaar, overgeleverd aan de situatie. Het kleintje kijkt toe en doet de grote na. De CO2-tube, die de twee figuren verbindt, is de verlenging van het luchtkanaal. De volwassene geeft lucht, levensadem, bezieling. Er is wijsheid in de kleine zijn handen en culturele overdracht. De teddybeer staat voor warmte en een aaibaarheidfactor, veiligheid en geborgenheid. Het goud staat voor materiële rijkdom, geïnspireerd op het eeuwige leven van de Egyptische mummies.

Productie dankzij: SPIE-Willebroek
Dank aan: IKOB-Eupen en Gallery Nadja Vilenne-Luik
Video: ROBBY HOFFMAN in en met dank aan Eupen IKOB
Foto ‘Masturbated cupidity’: Frederic Vercruysse o.l.v. Lieven Herreman, locatie: IKOB Eupen, met dank aan Gallerie Nadja Vilenne / copyright Merlin SPIE

 
 
 

DATUM: za 31 maart

AANVANG: 20u00
finissage L/7°
+ afterparty
PHO-KU SOUNDSYSTEM / DJ SVN

INKOM: EUR 5 (leden BELGIE) / EUR 7
RESERVATIE: belgie@skynet.be